Wednesday, March 26, 2008

Mampukah Umno terus bertahan?

Semalam Ketua Penerangan Umno Malaysia, Mat Taib menyatakan bahawa terdapat cadangan dari badan-badan perhubungan Umno Negeri-negeri agar Perhimpunan Agung Umno yang dijadualkan pada bulan Ogos tahun ini, yang akan menyaksikan pemilihan pucuk pimpinan, sewajarnya ditangguhkan ketahun hadapan bagi mengelakkan sebarang kekecohan dalam parti tersebut yang baru sahaja menghadapi PRU yang paling buruk dalam sejarahnya.

Baru sahaja Ketua Umno bahagian Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah menawarkan diri untuk mencabar Presiden Umno, pada perhimpunan kali ini, terus nampak kalut di dalam parti tersebut.

Cadangan yang diutarakan oleh Mat Taib itu kononnya bertujuan bagi menyelamatkan kedudukan Presiden Umno dan sekaligus meneguhkan pimpinan Dollah sebelum berlaku pemilihan.

Namun kekalutan terus-menerus memukul Umno, menambah kusutkan lagi masa depan parti Melayu yang semakin parah dan gundah-gulana itu. Beberapa pimpinan kanan Umno, memilih untuk tidak bersetuju dengan cadangan Mohd Taib itu. Mereka sebaliknya mendesak agar diadakan juga perhimpunan tersebut tahun ini. Antara yang mengeluarkan pandangan adalah Pengerusi Perhubungan Negeri Sembilan (yang juga MB negeri tersebut) Mohamad Hasan yang menyatakan bahawa Umno tidak boleh lagi menyapu semua masalahnya ke bawah tikar.
Bekas MB Selangor, Khir Toyo pula mencadangakn agar Umno mendengar pendapat mereka yang diperingkat akar umbi terlebih dahulu.

Tidak pernah perselisihan pandangan di dalam Umno dibawa kepengetahuan umum sebegini terang-terangan kecuali diera Dollah ini. Kekalutan ini terus terserlah apabila Ketua Puteri Umno Malaysia pula, yang baru dilantik sebagai Timbalan Menteri tiba-tiba bersetuju dengan cadangan Mat Taib itu, walaubagaimanapun 4 jam kemudian beliau menariknya kembali dan kini tidak lagi menyokong saranan Mat Taib itu.

Dalam keadaan luka tercedera, Umno terus dipukul dan terpukul. mampukah Umno terus bernyawa atau adakah kita akan menyaksikan tamatnya usia Umno di ketika hidup kita ini? Tunggu dan lihat.

No comments: