Sunday, March 23, 2008

Bila Pak Menteri mahu bermesra dengan para blogger

Tuan Guru Presiden PAS menghubungi saya berkenaan isu Menteri Penerangan yang baru yang mahu berdailog dengan para bloggers. Kata Tuan Guru elok tu, dan rakamkan sekali perjumpaan itu nanti. Maksudnya biar rakyat ketahui.

Pemilik blog sesungguhnya adalah individu yang mahu berkongsi pandangan, idea dan kecenderungannya mereka secara terbuka. Kerana itu ia menjadi blogger dan menempatkan hasil karyanya di alam maya untuk disaksikan oleh semua. Kandungan blog mereka mengikut selera mereka dan kegemaran peribadi masing-masing. Bukan semua bloggers minat atau menulis berkenaan politik. Saya pasti Menteri Penerangan baru itu bukan mahu berdailog dengan bloggers yang menulis berkenaan masak-memasak, fesyen, seks atau gay dan lesbian rights, atau bagaimana?

Untuk berlaku adil kepada beliau saya yakin yang beliau maksudkan itu adalah bloggers yang mengulas isu-isu sosial, kemasyarakatan dan politik.

Bagi saya secara peribadi bloggers ini bersifat eksklusif, mereka adalah personaliti yang tersendiri. Laman-laman berita atau maklumat, bukannya blog kerana ia dimiliki oleh sekumpulan individu atau sesebuah oraganisasi atau persatuan dan syarikat. Kerana itu Malaysiakini, Malaysia Today, KL Pos, Tranungkite, Laman Marhaen, Harakahdaily bdan yang seumpamanya bukannya blog, jangan pula Pak Menteri keliru. Blog adalah milik individu dan diusahakannya sendiri, biasanya tiada menjana pendapatan apa pun.

Jeff Ooi, Rocky Bru, Sang Kelembai, Kickdefella, Amin Iskandar, Rohani Ahmad (kuda kepang), Kadir Jasin, Marina Mahathir (Rantings), Sayuti Omar (Tinta Merah MSO) adalah bloggers termasuklah Roslan SMS (yang kecil) dan ramai lagi.

Kalau bloggers ini umpama penulis "diary" yang mahu berkongsi "diary" nya dengan dunia, kenapa tiba-tiba Menteri Penerangan berminat untuk berjumpa mereka ini? Samapi ke hari ini saya tidak dapat memikirkan sesuatu yang munasabah untuk diadakan perjumpaan itu. Kerana sebelum ini kerajaan yang sama begitu anti bloggers. Ada cadangan sampai mahu mengambil tindakan, kononnya bloggers hanya berselindung disebalik nama samaran atau nama pena, tidak berani menzahirkan diri untuk memikul tanggungjawab. Kemudian Umno sendiri kononnya membentuk "cyber troopers" nya untuk menghadapi serangan para bloggers. Jadi kenapa tiba-tiba hari ini Pak Menteri minat dan mahu berjumpa?

Baguslah kalau mahu sekadar berkenal-kenalan. Yang pentingnya pasca PRU ke 12 ini peranan bloggers semakin diiktiraf dan diakui. Bloggers yang bertanggungjawab akan terus menegur dan memberikan pandangan yang konstruktif. Samada sebelum atau sesudah berjumpa Pak Menteri bloggers tetap bloggers, kerana media arus perdana yang ada sudah hilang nilainya dan semakin tidak dipercayai rakyat.

Terima kasih atas inisiatif Pak Menteri itu, bagi saya yang lebih praktikal adalah terus sahaja layari blog-blog kami ini dan kalau mahu berinteraksi turunkan sahaja pandangan atau komen diruangan yang disediakan sebagaiamana peminat dan pengunjung kami yang lain.

No comments: