Friday, February 23, 2007

Ustaz Wong pakar rujuk Islam Hadhari

Saya memang menjangkakan yang Pak Lah akan akur pada desakkan Wong Chun Wai (Timbalan Ketua Pengarang The Star) tetapi saya tidaklah terfikir yang juara Islam Hadhari akan begitu mudah mengalah tanpa memikirkan sensitivity umat Islam.



Jelas Wong berjaya membuktikan pada dunia bahawa dengan memperalatkan pendekatan liberal Islam Hadhari ciptaan Pak Lah belia mampu mempengaruhi isu-isu berkenaan Islam bagi menyesuaikannya dengan selera dan kemahuan beliau.

Saya perhatikan akhbar beliau bersungguh-sungguh memaparkan di muka depan keputusan Pak Lah ini dengan tajuk:

Stop snooping
PM: Concentrate on tackling urgent issues facing Muslims

(Akhbar Utusan tak pula memparkannya sebagai tajuk?)

Kata Pak Lah kita boleh ambil tindakan keatas mereka yang melakukan maksiat di khalayak ramai tetapi tidak perlu mengintip kerana ianya menganggu hak individu (peoples right to privacy).

Isu dihadapan kita adalah masalah maksiat yang semakin berleluasa di negeri Terengganu yang megah dengan slogan: Islam Hadhari Terengganu Bestari, itu. Lalu apa yang mahu ditangani ini adalah insiden dan kes-kes maksiat ini.

Kalau satu pasangan yang bukan mahram berada dalam sebuah unit apartmen, tanpa orang ketiga, kita tahu, bermakna dengan pengumuman terbaru ini, kita diamkanlah sahaja walaupun unit apartmen itu disebelah unit apartmen kita. Tindakan mereka berdua itu haram, namun lantaran kenyataan Pak Lah mereka mempunyai RIGHT TO PRIVACY maka jangan ganggu dan jangan intip!

Mengapa Pak Lah tidak kemukakan cadangan baru bagi mengatasi masalah maksiat yang dihadapi negeri Terengganu itu? Menurut The Star (yang begitu pemurah memberikan ruang panjang lebar kepada ulasan Pak Lah ini , sedangkan Utusan di muka 2 bawah tajuk lain Cuma menyelitkan 3 perenggan kecil) Pak Lah berkata:

Instead of devoting too much time and effort trying to police the morals of Muslims, state religious departments were better off concentrating on programmers that could strengthen the Islamic values and morals of the community.


(Daripada menumpukan terlalu banyak masa mengawal dan menjaga moral masyarakat Islam, lebih baik jabatan agama negeri-negeri menumpukan masa pada program-program yang dapat mengukuhkan moral dan nilai Islam masyarakat).

Saya tak pasti adakah Islam Hadhari telah menggugurkan kerja-kerja nahi mungkar dan Cuma berpegang kepada amar makruf sahaja?

Benarlah program mengukuhkan moral dan pegangan Islam masyarakat Muslim itu penting, walaubagaimanapun pada waktu yang sama kita tidak boleh TUTUP SEBELAH MATA (satu istilah yang sangat FAMILIAR) pada mereka yang sudah menyasar keluar dan bergelumang dengan aktiviti dan kerja-kerja maksiat. Malahan berleluasanya aktiviti mungkar itu sendiri sebenarnya bukti kegagalan kerja-kerja Islam kita.

Semoga perkembangan ini membuka mata umat Islam tentang betapa kita sedang hanyut dan dihnayutkan oleh Islam versi baru yang disumbangkan oleh pemimpin yang lemah dan masyarakat umat Islam yang memiliki agenda jahat terhadap kita.

No comments: