Monday, February 26, 2007

Sifar peruntukkan untuk pelancongan di Kelantan

Dewan Undangan Negeri Kelantan sedang bersidang di Kota Bharu bagi tempoh penggal ke empat Dewan Undangan Negeri ke 11.

Siang tadi saya tertarik ketika dalam sessi soal jawab apabila anggota EXCO Pelancongan Negeri, Datuk Annuar Tan menjelaskan bahawa kerajaan Pusat tidak memperuntukkan satu sen pun kepada kerajaan negeri Kelantan sempena Tahun Melawat Malaysia 2007 ini.



Sebaliknya kerajaan negeri terpaksa mengambil inisiatif sendiri memperuntukkan RM1.5 juta untuk kerja-kerja membaik-pulih pusat-pusat dan destinasi pelancongan seluruh negeri tersebut.

Inilah pengalaman di Kelantan sejak PAS diberikan mandat secara sah oleh rakyat untuk memerintah negeri tersebut sejak tahun 1990. Kelantan walaupun menganggotai Persekutuan Malaysia namun sistem Federalisma itu seolah menganak-tirikan rakyat Kelantan dan menghukum mereka semata-mata kerana memilih parti yang bukan merupakan komponan BN.
Bolehlah barangkali disamakan dengan pengalaman rakyat Kelantan ini dengan pengalaman rakyat Palestin apabila memilih HAMAS dan menolak Fatah lalu satu dunia termasuk AS dan Israel mengkambing-hitam mereka.

Dewan dimaklumakn bahawa kerajaan Pusat memang ada meluluskan sejumlah RM32 juta untuk membangunkan pelancongan di Kelantan akan tetapi ianya tidak disalurkan kepada kerajaan negeri sebaliknya ke Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Kelantan yang ditubuhkan oleh kerajaan Pusat. Menurut Annuar Tan peruntukkan itu kelak difahami akan disalurkan melalui pimpinan, ahli-ahli YB Umno Kelantan!

Cuma yang menghairankan menurut Annuar lagi bagaimana pimpinan Umno Kelenatan mahu memajukan pusat-pusat dan destinasi pelancongan ini sedangkan kesemua tempat ini terletak di atas tanah milik kerajaan negeri.

Kemanalah mereka mahu junjung dan heret wang sebanyak RM32 juta itu yang dimaksudkan untuk tujuan pelancongan melainkan kata Annuar lagi untuk mereka menganjurkan konsert hiburan di sekolah-sekolah yang di bawah pentadbiran kerajaan Pusat.

Tindakan kerajaan Pusat ini jelas mencerminkan ketidak-ikhlasan mereka dalam membela dan memajukan rakyat dan negeri Kelantan. Sampai bilakah Umno mahu mengamalkan dasar diskriminasi seumpamam ini sesama anak bangsa? Kita duka dan merintih melihat kesengsaraan anak bumi Palestin kerana disekat dan dikekang oleh pelbagai pihak, rupanya di negara kita pun perangai dan sikap Yahudi ini menular dari kalangan sesama anak bangsa!

No comments: