Tuesday, February 27, 2007

Anak-anak Selangor terus rebah dalam kemungkaran

Satu keputusan kajian yang dibuat oleh UKM diterima dengan begitu membimbangkan. Pakar Kanak-kanak dan Psikologi Remaja Dr Khaidzir Ismail telah membuat kajian terhadap anak-anak sekolah menengah yang bermasalah.

Seramai 887 murid perempuan sekolah menengah di sekitar Selangor telah diambil sebagai bahan kajian.


Dari 887 itu menurut Dr Khaidzir hanya 1 orang sahaja yang mengaku tidak pernah mengadakan hubungan seks! Ini bermakna 886 murid yang diambil secara rambang dari kalangan murid sekolah yang bermasalah iaitu yang berumur sekitar 13 ke 17 tahun telah ada pengalaman mengadakan hubungan seks secara haram.

Selian hubungan seks haram murid-murid ini turut mengakaui ada terlibat dalam kegiatan dadah, kongsi gelap, pornografi, vandalisma dan ponteng.

Mungkinkah sampling ini mencerminkan suasana remaja diseluruh negara?

Jika inilah keadaan remaja kita, saya kira masadepan negara begitu kelam dan gelap sekali. Jika pada umur belasan tahun anak-anak ini sudah terjerumus dalam aktiviti maksiat dan mungkar ini bayangkan apa akan berlaku sekiranya mereka meninggalkan bangku sekolah nanti.

Saya difahamkan kajian ini diminta dilakukan oleh kerajaan negeri Selangor kerana kerajaan negeri berhasrat membentuk formula bagi menangani masalah ini, masalahnya apakah baru hari ini kerajaan negeri menyedari masalah ini?

Sesungguhnya masalah keruntuhan moral dan akhlak dikalangan remaja disekitar Lembah Kelang bukanlah sesuatu yang baru. MB Selangor sendiri di dalam bukunya Dasar Selangor Menuju Wawasan Syumul 2005 yang diterbitkan oleh Pejabat Menteri Besar Selangor (2001) ada menyebut di bawah tajuk Permasalah Sosial (muka 41):

Seramai 24% remaja 13-19 tahun pernah melakukan hubungan seks (1995)
Lebih 80% remaja 13-18 tahun telah mula bercumbu-cumbuan
Terdapat 202,233 kes remaja lari rumah 1990-1994

Nampaknya sejak tarikh buku di atas diterbitkan iaitu 2001 sehingga kini 2007, iaitu hampir 6 tahun kerajaan negeri kelihatan masih buntu dan gagal mengatasi masalah besar ini berdasarkan kajian terbaru Dr Khaidzir.

Jelas apabila kita membelakangkan kepentingan agama, apabila para pemimpin lebih asyik memberi kepentingan terhadap mengkayakan diri dan anak-beranak serta para kroni, ketika itu nasib dan kebajikan rakyat tidak diambil peduli, lalu jadilah rakyat rosak dan punah sedangkan para pembesar dan pemimpin kaya, senang dan mewah.

Di Selangor pada hari ini institusi Masjid dan Surau sudah bukan lagi beroperasi sebagai pusat dakwah dan gerakan Islam tetapi pusat yang dikuasai oleh pemimpin Umno untuk meneruskan agenda politik mereka. Sekolah-sekolah Agama Rakyat dipinggirkan, pusat-pusat masiat dan aktiviti mungkar bercambah-cambah dan ada diantaranya dilesen dan disokong pula oleh pihak kerajaan negeri. Lalu bagaimanakah kita mahu mengatasi masalah yang semakin meruncing dan bakal meruntuhkan peradaban bangsa dan agam kita?

Sama-samalah kita tunggu MB Negeri Maju ini mengemukakan formulanya untuk menyelesaikan maslah ini.

No comments: