Thursday, February 15, 2007

Najib sokong dinar emas

Kerajaan negeri Kelantan tahun lalu telah telah mengambili inisiatif berani dan menjadi kerajaan negeri yang pertama melancarkan dinar emas sebagai satu bentuk alternatif simpanan nilai selain matawang konvensional yang boleh digunakan bagi tujuan hadiah, zakat dan mas kahwin.

Semasa ianya dilancarkan oleh Menteri Besar Kelantan dahulu antara tokoh yang telah mengkritik dan memandang rendah usaha tersebut adalah Timbalan Menteri Kewangan Awang Adek yang pernah mengatakan:

The launching of the gold dinar and silver dirham scheme is nothing more than a political gimmick and does not bring any value-added initiative to the states economy.

Kata Timbalan Menteri itu lagi menurut akhbar THE STAR ketika itu:

He cautioned that those who invested in the dinar and dirham might incur huge losses if they did not keep abreast of the latest value of the commodities and if sudden jolts occurred in the global trading, such as natural disasters that crippled mining operations.


Dengan takdir Allah swt akhbar UTUSAN MALAYSIA hari ini melaporkan Timbalan PM Najib Tun Razak sebagai berkata:

Platform urusniaga syariah yang membolehkan emas digunakan dalam urusniaga akan dapat mencegah susutnilai dan peyusustan nilai mata wang.

Penggunaan dinar emas dan dirham perak boleh menjadi pendekatan alternative untuk merancang pengurusan kewangan.

Tambah Najib lagi:

Tidak seperti mata wang konvensional yang berdepan dengan inflasi berterusanNILAI EMAS ADALAH STABIL dan ia merupakan kaedah berkesan untuk melindungi kekayaan daripada inflasi dan krisis kewangan atau mata wang.

Saya tak pasti apa pula reaksi Awang Adek terhadap kenyataan Najib itu, tidakkah ianya juga gimik politik juga sebagaimana Kelantan? Atau mungkin kerana kali ini yang berkata demikian adalah TPM dan Timbalan Presdien Umno, maka ianya harus dipuji dan disokong?

Apa pun saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada kerajaan negeri Kelantan kerana mendahului usaha ini dan telah mampu mengesan manfaatnya kepada rakyat jauh lebih dahulu dari pihak lain. Semoga Emas Dinar Kelantan berjaya dan begitu juga usaha-usaha lain seumpamanya.

Awang Adek jika beliau seorang gentelman dan memiliki ciri-ciri pertanggungjawaban dalam dirinya sepatutunya menarik balik kenyataan beliau dan memperbetulkannya, serta memberi sokongan kepada usaha Kelantan walaupun datangnya dari parti yang beliau musuhi. Berani kerana benar demi Allah swt!

No comments: