Wednesday, February 14, 2007

Projek Pusat Sukan di England terbantut

Pada 9 Febuari lalu saya mengadu di sini betapa dalam ketika rakyat sedang merintih dan merungut akan kenaikan kos hidup yang teruk menyiksa mereka tiba-tiba TPM Najib Tun Razak mengumumkan yang kerajaan akan berbelanja 10 juta pound atau RM70 juta untuk mengubahsuai dan membina Pusat Latihan Prestasi Tinggi di Brickedonbury , Hertforsdshire, England bagi tujuan mempertingkatkan prestasi sukan-sukan tertentu Malaysia.

Kata Najib kerja-kerja pengubahsuaian akan segera dilaksanakan dan pusat itu dijangka mula beroperasi bulan April tahun ini.

Hari ini akhbar THE SUN membuat pendedahan betapa East Herts Council atau majlis tempatan di kawasan berkenaan tidak pernah menerima apalagi memberi kelulusan bagi kerja-kerja pengubahsuaian ini. Menurut jurucakap majlis tempatan berkenaan kawasan Brickedonbury itu terletak kawasan bengkung hijau dan hutan-hutan kayunya adalah merupakan kawasan lindungan.


R. Nadeswaran, Timbalan Pengarang akhbar tersebut dalam isu ini mempertikaikan dalam artikelnya:

Has Najib been deceived?
(Adakah Najib telah diperdaya?)

Najib selaku Pengerusi Jawatankuasa Kabinet berkeneen Sukan telah mengumumkan projek ini termasuk juga jumlah perbelanjaannya serta tarikh siap, sedangkan kerja-kerja tidak dapat dilaksanakan tanpa kelulusan majlis tempatan di sana. Apa kata kalau majlis tersebut enggan memberi kelulusan? Mengapa Najib tidak diberitahu sekurang-kurangnya boleh beliau dalam pengumumannya itu menyebut bahawa projek ini tertakluk kepada kelulusan pihak berkuasa tempatan.

Segala kekalutan ini mengingatkan saya kepada kes Zakaria Md Deros di Kelang. Jangan-jangan Menteri Sukan dan Jawatankuasa Kabinet ini bergurukan Zakaria. Tak perlu kelulusan buat dulu, dah siap nanti baru bayar denda, lepas itu beres segala-galanya. Mungkin Zakaria boleh dilantik untuk membantu Najib dan Azalina dalam hal ini!

No comments: