Wednesday, February 28, 2007

Saksikan kehebatan Malaysia

Saya tidak pasti adakah kita prihatin atau pun tidak, kerana dari 32 ahli kabinet termasuk PM dan TPM, sekarang ini 8 daripada mereka berada di luar negara.

PM dan 5 orang anggota kabinet termasuklah Rafidah, Samy Vellu, Mustapha, Abdullah Mat Zain dan Syed Hamid kini berada di Yemen. Najib berada di Saudi manakala Muhyiddin berada di Afrika.


Anggota Jemaah Kabinet Malaysia

Soalnya adakah amalan meninggalkan negara dalam jumlah yang ramai sebegini sesuatu yang perlu dan baik untuk negara?

Kita bukannya minta tetapi katakanlah negara tiba-tiba dilanda musibah atau diancam keselamatannya, maka siapakah yang akan membuat keputusan dan mengarahkan negara?

Siapakah Pemangku PM sekarang? Ong Ka Ting atau Lim Kheng Yaik?

Saya kira amalan sebegini perlulah dihentikan.

Mengapa contohnya perlu PM dan TPM berada dalam satu rantau yang sama serentak? Tidakkah ini aneh, seolah-olah kepimpinan negara bagaikan berpecah? Saya rasa tidak pernah melihat amalan seumpama ini diamalkan oleh mana-mana negara lain.

Mereka memang masing-masing berhak untuk membuat lawatan dan kunjungan luar demi manfaat negara (walaupun tahap kemanfaatan itu masih boleh dipertikaikan) tetapi kenapa perlu pergi serentak berbondong-bondomg begini?

Nampaknya semakin hari semakin aneh negara di bawah pimpinan Pak Lah. Kalau manusia berperangai aneh orang kata dah buang tabiat, kalau pemimpin negara?

No comments: