Wednesday, June 28, 2006

Ramai dalam Umno masih cinta pada Tun

Nazri telah mencabar Tun Dr Mahathir. Katanya jadi jantan dan keluar dari Umno. Tun pula menyatakan Nazri sekadar seorang hulubalang kepada PM dan berani berkokok kerana bernaung di bawah bayang-bayang Dollah.

Ternyata serangan Nazri terhadap Tun dikira agak keterlaluan, kasar dan tidak wajar tambahan dihamburkan oleh seorang yang pernah bertenggek nasib pada kekuatan Tun ketika Tun PM satu ketika dahulu.


Sesuatu yang sukar berlaku

Benarkah Umno akan berpecah angkara kritikan dan tegurun Tun itu?

Mustahil parti sebesar dan segagah Umno boleh lumpuh dan dilumpuhkan oleh seorang tua yang tidak berjawatan.

Tetapi melihatkan perkembangan sejak akhir-akhir ini kelihatan pimpinan Umno agak gelisah dan goyah. Sedangkan Tun sekadar menuntut jawapan dan penjelasan.

Berilah jawapan dan penjelasan yang dipintanya itu, apa yang susah sangat? Atau barangkali kritikan dan teguran Tun itu memang berasas?

Mungkin Nazri, Ali Rustam, Muhyuddin, Rafidah, Azalina dan lain-lain memandang rendah pada Tun dan menganggap orang tua yang tidak berkuasa itu sekadar pengacau yang perlu disenyapkan, kalau perlu dengan paksa.

Walaubagaimanapun dikalangan akar umbi Umno, jasa dan sumbangan Tun masih dalam ingatan dan masih terus dihargai. Hari ini sahaja akhbar UTUSAN membariskan pimpinan peringkat Bahagian Umno Johor yang tidak berpuas hati dengan kenyataan Nazri yang dianggap keterlaluan dan akan hanya mengeruhkan suasana dan memecah-belahkan Umno.

Antara yang bersuara adalah Ketua dan Timbalan Ketua Umno Bahagian Tebrau, Ketua Bahagian Gelang Patah dan Timbalan Ketua Bahagian Pulai.

Sebelum ini Ketua Umno Bahagian Seremban telah memberikan sokongan terbuka kepada Tun sebagaimana yang dilaporkan oleh Malaysiakini.

Manakala dalam akhbar THE STAR antara tokoh Umno yang tidak senang dengan serangan Nazri adalah bekas Ketua Bahagian Alor Setar, Tan Sri Khalid Abdullah malah MB Pahang Adnan Yakob dilaporkan sebagai berkata:

The friction between Abdullah and Dr Mahathir if we could call it that, must be studied in all aspects to be fair to both sides.

Bagaimana pula pandangan bahagian-bahagian Umno di negeri-negeri yang lain? Pemuda, Wanita dan Puteri bagaimana? Bagaimana pula pandangan mereka yang duduk di cawangan-cawangan?

Tetapi soalnya mengapa Tun perlu diserang? Mengapa tidak teguran dan kritikan beliau itu dilihat dan disiasat? Memetik kata-kata Tun semasa di Taman Melawati Sabtu lepas:

Bila kita lihat sesuatu yang tidak kena, yang membinasakan negara kita sendiri, kita susah untuk berdiam diri.

Saya jangkakan sekiranya Dollah dan kroni-kroninya gagal menangani isu yang dibangkitkan Tun ini maka kesudahannya nanti merekalah yang sebenarnya akan mengakibatkan Umno berpecah, bukannya Tun. Lantaran takut menzahirkan kebenaran, maka yang membuka pekong terpaksa diserang. Mustahil orang-ramai akan duduk berpeluk tubuh mendiamkan diri.

No comments: