Tuesday, June 20, 2006

Lagi berkenaan kemelut kes Tun Dr M dan Dollah Badawi.

Saya gelihati membaca laporan akhbar THE STAR hari ini berkenaan keputusan MT Umno untuk berdiri teguh di belakang Presiden mereka Dollah Badawi.

Geli hati bukan kerana keputusan ataupun pendirian yang dibuat hasil dari mesyuarat 3 jam mereka, tetapi gelihati kerana membaca kenyataan personaliti yang disusun oleh akhbar tersebut.

Seramai 3 orang telah ditemuramah oleh akhbar berkenaan untuk mendapatkan pandangan mereka berhubung isu ini. Tokoh bertiga tersebut adalah Shahrir Samad, Rafidah Aziz dan Zahid Hamidi.



Shahrir dipetik sebagai berkata:

It was decided that the answers would be made to the public and not in writing or face-to-face with Dr Mahathir because no matter how we respond, he will not be satisfied. He has answers for every answer.



Rafidah pula berkata:

If he wants a formal reply, we can write to him but it will be the same thing. There is nothing else to add, she said.



Manakala Zahid pula berkata:

Dr Mahathir once told him that: people living in glass houses should not throw stones. Now he is not only throwing stones, but also big stones.

Nampaknya masing-masing mengeluarkan pandangan sinis terhadap tokoh veteran itu.

Mana tidak geli hati saya kerana ketiga-tiga tokoh di atas memang tidak ada menyimpan sebarang yang baik untuk diperkatakan berkenaan Tun. Mereka masing-masing memendam dendam dan luka terhadap Tun yang masih membara dan berdarah. Oleh itu bagaimana mungkin mereka mahu menyatakan sesuautu yang baik dan indah berkenaan Tun.

Shahrir pernah berkerat rotan dan berpatah arang denga Tun. Beliau yang pernah satu ketika duduk dalam kabinet Tun pada usia yang muda, seorang RISING STAR tiba-tiba terbantut karier politiknya apabila digugurkan oleh Tun kerana menyokong Team B dalam Umno. Shahrir pernah mengosongkan kerusi parlimen Johor Bharunya lalu bertanding semula sebagai calon Bebas untuk mencabar Tun dan beliau menang.

Rafidah pula memang menganggap Tun sebagai tulang ikan yang tersengkang dalam kerongkongnya. Tun lah yang telah mendedahkan isu AP yang melibatkan kementerian beliau sehingga berjaya mengaib dan menjatuhkan maruah Rafidah. Hampir sahaja Rafidah kecundang lantaran isu ini.

Dan akhirnya Zahid Hamidi. Beliau hampir pupus karier politiknya apabila menyokong Anwar Ibrahim sehingga mendedahkan isu rasuah, kronisma dan nepotisma semasa Perhimpunan Agung Penuda Umno ketika itu demi kerana mahu mengaibkan Tun. Beliau pernah diarah agar ditangkap oleh Tun dan akhirnya bertindak berpaling tadah dari Anwar setelah tidak mampu bertahan dengan tekanan yang dikenakan terhadap beliau.

Dalam erti kata lain ketiga-tiga mereka memang memiliki sikap prejudis terhadap Tun. Lalu apabila diminta memberi pandagan maka sudah pastilah tiada yang baik yang mahu diperkatakan.

Hairan satu ketika dahulu ketika Tun berada selesa di atas takhta tidak ada siapa yang seberani ini memberikan pandangan dan pendapat.

No comments: