Saturday, June 17, 2006

Benarkah Tun Dr M akan dipecat dari Umno?

Ianya bermula dengan kenyataan Naib Presiden PAS Husam Musa yang mengatakan beliau menerima maklumat yang Umno berkemungkinan akan memecat bekas Presidennya itu atas alasan mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang menyerang pimpinan parti dan negara.

Semalam apabila para pemberita bertanyakkan kepada Dollah Badawi berkenaan kemungkinan tindakan ini diambil, beliau tidak mengia mahupun menafikannya.



Menurut THE STAR Dollah dilaporkan sebagai berkata:

This is not an Umno meeting.I wont make any statement until after the Umno meeting.

Apakah yang bermain difikiran Dollah ketika itu?

Jika benarlah Tun akan dipecat dari Umno, maka Tun mencipta rekod sebagai ahli Umno yang pernah dipecat sebanyak dua kali dari partinya. Pertama semasa Allahyarham YTM Tunku sebagai Presiden dahulu dan kedua diwaktu Dollah ini.

Semasa zaman Tunku dahulu Tun dipecat lantaran surat terbukannya (yang kemudiannya diharamkan oleh KDN) yang ditujukan kepada Tunku yang telah menyerang Tunku dan dasar-dasar pentadbirannya ketika itu.

Hari ini Tun terus menyerang, bukan Tunku tetapi Dollah pula. Dan serangan-serangan Tun hari ini tidak kurang pedasnya sebagaimana serangannya terhadap Tunku pada tahun 1969 dahulu (lebih 37 tahun dahulu).

Yang paling pedas dan mengaibkan saya kira serangan Tun terhadap Dollah ialah apabila Tun mengatakan Dollah sebenarnya bukan calon beliau untuk mengambil-alih teraju Umno dan negara, calonnya yang sebenar adalah Najib. Malah ungkapan HALF PAST SIX GOVERNMENT WITH NO GUTS yang ditujukan kepada Dollah pun juga tidak kurang pedas dan pedihnya.

Apakah bagi Umno tidak ada cara lain untuk menghentikan siri-siri serangan Tun ini melainkan memecat beliau? Atau bagi Umno memang padan dan kena kalau Tun ini dipecat?

Itu terpulanglah kepada Dollah dan mereka yang dikeliling-kelalangnya umpama Radzi, Khairy dan Mat Taib. Dollah difahamkan kini begitu berhati-hati dan makin kurang meletakkan kepercayaan kepada seseorang kerana menyedari betapa kuatnya pengaruh Tun sebenarnya dalam kabinet beliau dan sesama anggota MT Umno sendiri.

Yang tinggal kepada Dollah adalah Radzi, Khairy, Mat Taib (yang pun seorang oportunis) dan barangkali Shahrir dan Musa Hitam. Yang lain-lain dilihat bagai BRUTUS sahaja iaitu memiliki kemampuan untuk menikam dari belakang!

Jika benarlah Tun dipecat maka layaklah Tun menjawat jawatan Ketua kepada Pembangkang sebagaimana yang pernah disebut oleh Ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub baru-baru ini.

Tun saya kira HAS GOT NOTHING TO LOOSE. Beliau tahu beliau mempunyai ramai penyokong samada dari dalam mahupun luar. Jika benar Dollah memiliki kekuatan untuk memecat Tun sebagaimana kencangnya berita angin yang bertiup maka tunggulah suatu tsunami politik besar yang akan melanda dan mencorakkan lanskap politik Malaysia, yang tidak pernah dijangka sebelum ini.

Tak siapa menyangka pengasas Umno boleh duduk semeja dengan Presiden PAS dan pembangkang dan terus mengetuai blok pembangkang di Parlimen, ianya berlaku di zaman Allahyarham Dato Onn.

Begitu juga tidak siapa menyangka bahawa pemimpin yang instrumental dalam menggulingkan kerajaan PAS d Kelantan boleh akhirnya berganding bahu dengan PAS dan menebus kembali kerajaan yang sama, ianya berlaku semasa Ku Li menubuhkan 46.

Siapa menyangka seorang bekas Timbalan Perdana Menteri yang pernah menyerang parti-parti pembangkang, mengalahkan ahli parlimen PAS di Permatang Pauh akhirnya mengetuai parti-parti pembangkang dari dalam penjara sehingga Terengganu berjaya ditawan PAS pada tahun 1999, ianya berlaku ketika Anwar Ibrahim dpecat dari Umno dan merestui penubuhan Adil.

Demikanlah juga dalam kes Tun ini. Sama-samalah kita ikuti perkembangan selanjutnya, yang pasti Umno kini semakin hangat dan menggelegak, apakah kesudahnnya nanti?

No comments: