Monday, June 12, 2006

Mana Che Det tak marahkan Kali

Artikel saya sebelum ini bertajuk ANTARA KALI DAN MULLAH bermaksud memaparkan betapa marahnya Ketua Pengarang NST Kalimullah Hassan terhadap bekas PM Tun Dr Mahathir atas serangan Tun terhadap beliau termasuklah yang beliau katakana sevagai serangan peribadi.

Pada hari ini dalam akhbar NST disiarkan surat dari Suffi Yusoff iaitu Pembantu kepada Tun yang telah menjelaskan beberapa perkara mengelirukan yang telah disiarkan oleh Kalimullah dalam artikelnya di NST Ahad lepas.

Kata Suffi antaranya dalam artikel tersebut Kalimullah mendakwa:

PERTAMA Tun telah memohon untuk berjumpa dengan PM Dollah Badawi ketika mereka sama-sama menginap di Tokyo sedangkan menurut Suffi sebenarnya Dollah lah yang memohon untuk berjumpa Tun dan permohonan itu dibuat hanya 20 minit sebelum Tun terpaksa menghadiri majlis di Nikkei Conference Tokyo. Lantaran itu Tun bersetuju bertemu tetapi Cuma 10 minit yang dapat diluangkan. (Bagaimana seorang bertaraf Kalimullah boleh berbohong dalam hal ini di dalam akhbar media perdana!)

KEDUA Tun tidak pernah mengundang wakil-wakil media asing untuk menyerang Dollah sebagaimana didakwa. Media asing diundang pada 78 Jun lepas bertujuan megumumkan Forum Global Peace yang akan dianjurkan oleh Perdana Leadership Foundation yang dijadualkan diadakan di KL antara 20 ke 22 Jun nanti. Dalam perjumpaan itu wakil-wakil media yang telah mengemukakan soalan berkenaan dengan Dollah dan disitulah Tun membuat penjelasan.

KETIGA Tan Sri Abdullah Ahmad (Dollah Kok Lanas) bukanlah Penasihat kepada Tun sebagaimana didakwa di dalam artikel tersebut. Mana-mana individu bebas memberikan pandangan dan pendapat atau nasihat kepada Tun tetapi itu tidak menjadikan mereka sebagai Penasihat kepada Tun.

Demikianlah anatara penjelasan yang terpaksa dilakukan oleh Tun ekoran artikel Kalimullah itu.

Patutlah Tun benar-benar marah pada Kalimullah kerana Kalimullah sendiri pun gemar mereka-reka kisah dan cerita yang palsu dan dibikin-bikin.

Menarik juga kalau kita perhatikan diruangan surat dari pembaca di NST yang menyiarkan surat dari Suffi itu terdapat nota dari pengarang yang menyebut:

We have received many letters in support of Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Because they express similar sentiments to the correspondence already published, we have decided to bring this subject to a close. : Editor

Tak tahulah sejauh mana sebenarnya bilangan surat yang meyokong Dollah dan berapa pula yang menyokong Tun yang diterima oleh NST. Tetapi kalau kit teliti akhbar THE STAR hari ini masih terdapat surat dari pembaca yang terus menyokong Tun.

Who is the actual demon now???

No comments: