Tuesday, June 27, 2006

TV3 juara putar belit berita

Saya terpanggil untuk memberi respon segera terhadap berita dalam Buletin Utama TV3 sebentar tadi.

Semasa melaporkan darihal majlis ceramah dan dialog oleh Tun Dr Mahathir anjuran Gabungan Badan-badan NGO dan Laman web Malaysia Today, Sabtu lepas TV3 membuat laporan yang saya kira palsu dan tersasar jauh.

TV3 telah highlight kononnya kekesalan pimpinan Umno kerana Tun hadir dalam majlis anjuran pembangkang dan bekas pemimpin Umno yang telah dipecat oleh parti tersebut.

Pertama, majlis tersebut bukannya anjuran parti pembangkang. Kalau pun ada pemimpin PAS, Keadilan dan DAP yang hadir mereka sebenarnya adalah tetamu kepada Gabungan Badan-badan NGO dan Malaysia Today yang merupakan penganjur resmi.

Keduanya, kecuali Dato Paduka Ibrahim Ali, yang saya perasan hadir, saya tak nampak pun ahli-ahli Umno yang telah dipecat hadir beramai-ramai pada hari itu.


Tokoh-tokoh Umno yang turut hadir bersama Tun

Yang saya nampak adalah ahli-ahli Umno sendiri termasuklah seorang YB dari Perlis dan bekas-bekas tokoh besar Umno yang masih merupakan ahli iaitu Tan Sri Megat Junid, Datuk Farid Ariffin, Mazlan Dato Harun, Dato Ruhanie Ahmad dan lain-lain yang hadir. (Malah Tan Sri Megat ditempatkan duduk di atas pentas utama bersama Tun, tak pula TV3 highlight kan!)

TV3 membesar-besarkan kehadiran Ustaz Nasaruddin dan rakan-rakan kononnya Tun sudah bersama pembangkang dan mencemarkan imejnya sebagai bekas pemimpin Umno.

Untuk rekod pengasas dan Presiden Umno yang pertama, iaitu Dato Onn Jaafar telah meninggalkan Umno dan merupakan ahli Parlimen pembangkang sehinggalah ke akhir usianya. Presiden kedua, YTM Tunku juga tidak pernah menyertai kembali Umno Baru malah aktif bersama pembangkang sehinggalah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Begitu juga Tun Hussien yang dikatakan tidak pernah menyertai Umno Baru malah turut bersama-sama YTM Tunku mencuba untuk mendaftarkan Umno Malaysia semasa uMno diharamkan dahulu.

Bekas Presiden Umno yang hidup dan kekal mati dalam Umno cumalah Tun Abdul Razak.

Dan akhirnya, apa kotor dan jijik sangatkah parti-parti pembangkang di Malaysia ini sehingga tidak boleh kelihatan bersama tokoh-tokoh Umno? Kepala dan pemikiran seumpama ini samalah dengan mentaliti yang cuba dipupuk dan dilahirkan oleh penjajah British apabila mereka berundur meninggalkan Malaya Merdeka pada tahun 1957 dahulu. Rupa-rupanya Nazri dan kawan-kawan berjaya diresapi oleh fahaman pecah dan perintah penajah British sehingga ke hari ini walaupun negara telah lebih setengah abad merdeka.

Sekurang-kurangnya tokoh-tokoh PAS tidaklah menghina dan memalukan bekas pemimpin mereka sebagaima dilakukan oleh Umno.

Jawablah apa yang didedahkan Tun itu jangan putar dan pusing isu yang sebenar. Tahniah TV3 kerana mebuktikan kebenaran hujah-hujah Tun pada hari Sabtu lepas bahawa media di zaman Dollah yang kononnya dikatakan lebih bebas hakikatnya lebih teruk dari zaman Tun dahulu.

No comments: