Monday, June 19, 2006

Mahathir kekal kebal dalam Umno

Hari yang ditunggu-tunggu oleh ramai pemerhati tiba juga.

Namun peristiwa bersejarah dan besar yang dijangka akan berlaku pada hari ini rupa-rupanya tidak menjadi.

Sebentar tadi Timbalan Presiden Umno Najib Tun Razak membaca kenyataan sejurus selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno, mengumumkan bahawa Majlis Tertinggi parti tersebut berdiri teguh di belakang Presiden mereka Abdullah Hj Ahmad Badawi. Ini sekaligus menurut Najib membuktikan tidak ada perpecahan dalam parti tersebut.



Mengapa tiba-tiba MT Umno perlu membuat pengisytiharan tersebut? Mengapa tiba-tiba sejak akhir-akhir ini dimana sahaja Dollah pergi perlu diadakan perhimpunan melambung dan menjulang beliau: Hidup Pak Lah, We Love You Pak Lah, mengapa agaknya?

Sudah pastilah ianya berpunca dari kritikan pedas dan tajam yang dibuat beberapa kali oleh bekas Presiden Umno dan bekas PM Tun Dr Mahathir terhadap kerajaan khasnya pimpinan Dollah Badawi.Siri-siri kritikkan ini dikatakan mencabar kepimpinan Dollah.

Kerana itulah ada pihak yang menjangkakan MT Umno akan membangkitkan isu ini dan satu tindakan keras akan diambil terhadap Tun ekoran tindakan PENDURHAKAAN beliau itu, iaitu samada diberikan amaran ataupun mungkin juga dipecat dari parti.

Apa tidaknya Tun telah secara terbuka menyatakan bahawa Presiden Umno dan PM yang ada ini tidak layak memegang jawatannya. Kerajaan pimpinan Dollah kerajaan HALF PAST SIX WITH NO GUTS. Itu tidak termasuk kritikan-krtikannya terhadap isu AP, Proton, MV Augusta dan Jambatan Bengkok yang Dollah batalkan projeknya.

Semuanya serangan yang sarat dengan sikap PENDURHAKAAN belaka.

Rupa-rupanya terbukti Tun kebal, kerana rupa-rupanya beliau diberi amaran pun tidak jauh lagi dipecat.

Menurut Najib (pemimpin yang didedahkan oleh Tun sebagai lebih layak menjadi PM):

Tidak ada pemimpin utama yang tidak sokong Abdullah sebagai Perdana Menteri atau Presiden Umno dan tidak ada FACTION (puak) dalam Umno.

Jadi bagaimana dengan apa yang telah dinyatakan Tun itu? Betulkah atau bohong atau bagaimana?

Saya difahamkan Dollah telah pun terbang keluar negara sejurus mesyuarat itu. Lalu akan timbullah berbagai lagi spekulasi terhadap apa yang sebenarnya berlaku dalam mesyuarat MT Umno siang tadi Munginkah ada yang mengusulkan pemecatan tetapi ada yang pula menolaknya?

Cuma menurut MALAYSIAKINI ketika ditanya oleh pemberita Ketua Puteri Umno menafikan yang isu keahlian Tun ada dibincangkan dalam mesyuarat tersebut.

Apa pun yang menarik adalah kenyataan Menteri Penerangan Zainuddin Maidin yang turut dilaporkan oleh BERNAMA dalam seksyen berita terkininya, BERNAMA melaporkan:

Menteri Penerangan Datuk Zainuddin Maidin meminta rakyat menerima teguran bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai sesuatu yang positif.

Apa yang positif itu?

No comments: