Monday, June 26, 2006

Nazri macam betina serang Tun

Antara pemimpin Umno yang duduk dalam kabinet hari ini yang terkenal dengan ucapan biadap dan kasar adalah Nazri Aziz, bekas Ketua Pemuda Umno yang mendapat tempat dalam arus perdana Umno hasil dari jasa Tun Dr Mahathir ketika Tun berkuasa dahulu.



Malaysiakini sebentar tadi (yang turut dipetik Jeff Ooi) dalam laman webnya menyiarkan berita terkini dari lobi Dewan Rakyat dengan tajuk:

Be a Jantan, quit Umno

Nazri yang juga Menteri di JPM diberitakan kesal dengan sikap Tun yang sejak akhir-akhir ini banyak mengkritik kerajaan. Beliau dilaporkan sebagai berkata bahawa jika Tun berhasrat berlagak bagaikan seorang ahli pembangkang maka lebih baik beliau menjadi seorang jantan dan meninggalkan sahaja Umno!



Beliau turut berkata:

An 81-year-old man wants to quarrel with a 31-year-old young man. Better to pick someone his own size. Because youre angry with a young politician, you want burn the country.

Orang tua berusia 81 tahun mahu bergaduh dengan anak muda berusia 31 tahun. Carilah orang yang sebaya dengan anda. Hanya kerana marahkan seorang ahli politik muda, Tun mahu baker sebuah negara.

Benarlah kata Tun pada hari Sabtu lepas bahawa Dollah sebagai PM sekarang tidak perlu membuka mulut apabila dikritik. Yang akan melenting dan melompat bagi pihak beliau adalah CHORUS DANCERS nya seperti Nazri ini.

Nazri semasa Tun berkuasa dahulu adalah antara yang gagah berdiri memuji dan memuja Tun di mana-mana sahaja. Kini apabila Tun sudah tidak berkuasa, maka Nazri antara yang ghairah memukul dan mengeji Tun.

Benarlah lagi sebagaimana kata Tun:

Sekarang saya sedar sokongan itu (dikalangan ahli-ahli kabinetnya dahulu) tidak bererti. Sekarang saya tahu mereka sokong (saya dahulu) sebab saya Perdana Menteri.

Maknanya bila dah tak PM inilah padahnya yang terpaksa Tun pikul dan yang barangkali Dollah juga perlu pikul satu hari nanti.

Yang hairannya rupanya bukan sekadar Dollah malah Khairy Jamaluddin yang Tun umpamakan bagai:

Budak belum kering hingus

pun tak perlu membela diri kerana akan ada gurkha seperti Nazri yang akan melonjak mempertahankan beliau apabila peribadi beliau disentuh.

Saya yakin rakyat Malaysia sedang memerhatikan perkembangan ini dengan penuh teliti. Inilah pendirian dan sikap pemimpin yang telah berjaya kita lahirkan setelah Merdeka lebih setengah abad.Kata Tun lagi:

Sekarang ini saya fikir (kabinet yang ada) sudah tidak ada kualiti.

Jawablah tuduhan dan kritikkan orang tua itu, tak perlulah menghina dan memijak-mijaknya. Kami yang tak pernah kasih dan cinta pada Tun sebagaimana Nazri pun rasa tidak selesa membaca kenyataan ini. Mengapa harus biadap dah kurang ajar sedangkan kita mendapat tempat atas ihsan dan belas orang tua ini juga.

Kita tahu rahsia Nazri dengan Tun, itu kisah lama, tapi janganlah tunggu bila orang tua tu dah tak bertaring, tak berkuasa baru nak jadi jantan dan terajangnya sehingga tersungkur, itu perangai betina perangai bacul bukan jantan namanya!

No comments: