Friday, September 22, 2006

Ruang udara negara tergadai dalam senyap

UTUSAN hari ini melaporkan darihal rungutan penduduk di Kg Pasir Puteh, Pasir Gudang, Johor mengenai jet-jet pejuang yang dipercayai dari negara jiran yang melintasi ruang udara negara di kawasan mereka.

Jet-jet tersebut dikatakan terbang pada jarak rendah sehingga menganggu kehidupan penduduk tempatan. Menurut penduduk di sana jet-jet tersebut muncul hampir setiap hari iaitu pada sebelah pagi dan sebelah petang.

Jika benar jet-jet pejuang ini milik Republik Singapura, siapakah yang memberi mereka kebenaran menceroboh ruang udara negara kita? Kerana jika tidak diberikan kebenaran, masakan Tentera Udara kita mendiamkan diri apabila ruang udara negara kita yang berdaulat diceroboh sedemikian rupa, atau kita memang tidak tahu-menahu?

Setahu saya isu memberikan kebenaran kepada Singapura menggunakan ruang udara ini muncul apabila berlaku perbalahan berhubung isu pembinaan Jambatan Bengkok bagi mengantikan Tambak Johor tempoh hari. Singapura didakwa menuntut agar Malaysia memberi kebenaran kepada Tentera Udara mereka menggunakan ruang udara negara sebagai salah satu syarat bagi membina jambatan tersebut.

Setahu kita projek itu dibatalkan oleh kerana kononnya keengganan kita untuk tunduk kepada tuntutan Singapura itu sebagaimana didakwa oleh PM Dollah Badawi dan Menteri Luar Syed Hamid Albar. Tiba-tiba dalam pada batal itu, digunakannya juga ruang udara kita, jadi mana satu yang benar sekarang?

Kerajaan perlu bertanggungjawab dan menyiasat laporan UTUSAN itu serta memberikan penjelasan kepada rakyat tentang kedudukan yang sebenarnya. Rakyat berhak untuk tahu!

No comments: