Thursday, September 13, 2007

Tragedi di Batu Burok semakin kusut

Tragedi malang di Batu Burok, Kuala Terengganu, Sabtu lepas masih terus menjadi isu dan bualan hangat. Tindakan polis enggan mengeluarkan permit perhimpunan, meleraikan mereka yang berhimpun dengan pancutan air dari water canon dan tembakkan gas pemedih mata, tidaklah sebesar anggotanya melepaskan tembakan peluru hidup ke arah orang awam.

Kalau setakat dinafikan permit, dibasahi air dan sesak nafas serta perdih-pedih mata akibat gas tadi, ianya lumrah bagi penyokong pembangkang khasnya dari PAS, kerana begitulah layanan terhadap mereka dalam negara Malaysiaku Gemilang inis ejak 50 tahun kebelakangan.
Tetapi tindakan melepaskan tembakkan peluru hidup ke arah orang ramai ini adalah sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah 50 tahun kemerdekaan negara.

Apa pun sejak dari Sabtu lepas pihak polis kelihatan semakin kusut dalam berhadapan dengan isu ini. Setiausaha Agung PAS Dato Kamarudin Jaafar baru-baru ini mempertikaikan bilangan tembakkan yang telah dilepaskan oleh anggota polis berkenaan. Adakah satu, dua atau empat, kerana bilangan yang berbeza-beza ini dinyatakan sendiri oleh pihak polis dalam kenyataan yang berbeza-beza.

Kemudian kita lihat kedudkan anggota berkenaan ketika melepaskan tembakkan berkenaan. Semalam kata Ketua Polis Negeri Terengganu anggotanya sedang LYING ON THE GROUND (dalam keadaan terduduk), hari ini menurut NST anggota berkenaan melepaskan tembakkan WHILE PINNED TO THE GROUND (dalam keadaan terduduk dan ditekan pula oleh orang tertentu). Adakah beliau terjatuh lalu dalam keadaan terduduk melepaskan tembakkkan, atau PINNED TO THE GROUND dan melepaskan tembakkan? Biasanya orang yang PINNED TO THE GROUND tidak berpeluang mengatasi kudrat penyerangnya apalagi mengambil keluar pistol, mengacu dan melepaskan tembakkan pula!

Selain itu identiti anggota berkenaan juga kelihatan berbeza-beza, satu hari dikatakan anggota FRU (bila pula anggota FRU bertugas tanpa uniform) kemudian dikatakan anggota PGA (yang juga tidak bertugas tanpa unifrom). Dalam akhbar The Star 10 September lalu, Ketua Polis Negeri Terengganu mendedahkan identiti anggota berkenaan sebagai Konstabel Azmi, 29 tahun. Manakala dalam akhbar NST hari ini dilaporkan:

The 24 year old Corporal

Adakah si Azmi tadi telah dinaikkan pangkat dari konstabel ke korporal dalam masa dua tiga hari lalu?

Dan kini yang terbaru menurut NST si Azmi (Konstabel atau Korporal dari FRU atau PFA atau SB) juga sedang disiasat atas tuduhan cubaan membunuh (attempted murder) kerana melepaskan (satu atau dua atau empat) tembakkan ke arah apa yang dikatakan penyerangnya dalam keadaan mempertahankan diri.

Kekusustan dan kekalutan ini sebenarnya makin menghakis keyakinan dan kepercayaan orang-ramai terhadap integriti dan kredibiliti pihak polis. Kini jika benar laporan terbaru NST itu bermakna pihak polis sedang menyiasat anggotanya sendiri, bukankah lebih baik lanjutan perkembangan ini, semua pihak akur dan menerima cadangan agar penyiasatan dilakuakn sahaja oleh satu badan bebas yang diketuai sebuah Suruhanjaya Di Raja sebagaimana dituntut oleh BERSIH, parti-parti pembangkang dan beberapa NGO.

Kita bukan Afrika Selatan dizaman apartheid, bukan juga Myanmar atau negara mundur yang lain, kita adalah sebuah negara yang bebas dan demokratik dan mempunyai perlembagaan dan undang-undangnya sendiri. Jangan sampai dunia memperkecilkan kewibawaan kita. Tragedi di Batu Burok adalah satu insiden hitam yang seharusnya dijernihkan dengan penyiasatan terbuka yang seharusnya memuaskan hati semua pihak demi kebenaran dan keadilan.

Mampukah kita berbuat demikian?

No comments: