Saturday, September 15, 2007

Jangan lepaskan si dajal dari angkara mereka!

Akhbar-akhbar tempatan hari ini menyiarkan gambar 9 orang pemuda yang menurut polis boleh membantu mereka dalam menyiasat kejadian merosakkan harta awam dan persendirian di dalam Tragedi di Batu Burok pada 8 September lalu.





Isu yang digembar-gembur dan dimainkan oleh Umno Terengganu adalah isu baker bendera, kini isu merosakkan harta awam juga menjadi perhatian pihak polis. Saya difahamkan pada malam tersebut hanya jurugambar polis dan Unit Penerangan Kerajaan Negeri Terengganu atau UKOM sahaja yang dibenarkan mengambil gambar, mana-mana jurukamera atau wartawan yang memiliki kamera akan ditangkap atau dirampas kamera mereka.

Perkembangan gambar 9 pemuda ini sebenarnya mencetuskan lebih banyak kekalutan dan kontroversi. Laman web Malaysiakini menyiarkan temuramah dengan seorang saksi yang hadir pada malam kejadian, Osman Ismail, yang trak polis dan FRU terlibat dalam merosakkan harta awam apabila berlaku ketegangan pada malam itu. Menurut Osman lagi anggota polis yang melepaskan tembakan kepada orang-ramai itu, belia lihat sendiri sebenarnya menembak dalam keadaan berdiri tegak sambil berlari ke arah FRU.


Siapakah yang mengambil gambar pemuda-pemuda ini? Contohnya gambar pemuda yang membakar jalur gemilang yang disiarkan akhbar-akhbar tempatan. Jika polis yang ratusan bilangannya pada malam tersebut melihat pemuda ini membakar bendera, dan ia adalah satu kesalahan, mengapa tidak ditangkap pada malam itu juga?

Berdasarkan keterangan Osman ini, sepatutunya anggota polis yang melepaskan tembakan itu segera ditangkap dan direman kerana jelas beliau telah berbohong termasuk kepada Ketua Polis Terengganu. Tangkap juga pemandu-pemandu trak polis yang telah mengakibatkan kerosakan harta awam itu.

Saya rasa berdasarkan perkembangan terbaru ini pihak polis sudah menjadi sebahagian dari parti yang terlibat di dalam tragedi ini, oleh itu mereka perlu mengundurukan diri dari menyiasat dan sebaliknya serahkan sahaja kepada badan bebas. Bagaimana orang yang terlibat dalam penyiasatan ditugaskan melakukan penyiasatan?

Saya hairan juga mengapa jurukamera UKOM turut berada di barisan polis pada malam itu (sila lihat Screeshots)? Seolah mereka bersedia untuk menggambarkan suatu tragedi . Klip video mereka kini dimasukkan ke Youtube bawah tajuk: PAS mengganas lagi.

Saya harap SUHAKAM yang sedang menyiasat tragedi ini mengambil kira perkembangan-perkembangan terbaru ini, jangan lepaskan si dajjal dari bertanggungjawab di atas angkara mereka!

No comments: