Sunday, September 09, 2007

Bau busuk terus-menerus dari kem BN

Saya sebelum ini telah dimaklumkan oleh seorang rakan yang bertugas di salah sebuah akhbar saluran perdana. Kata beliau dapatkan nanti Laporan Ketua Odit Negara, banyak penyelewengan dan kelemahan kerajaan Dollah Badawi dobongkar dan didedahkan disana. Katanya termasuklah perbelanjaan keterlalauan kerajaan negeri Terengganu sejak 2004, apabila Umno memegang teraju.

Kebetulan hari ini akhbar The Sunday Star meletakkan di muka hadapannya sedutan awal laporan sensasi ini di bawah tajuk:

Paying through the nose for tools

Beberapa pembelian yang dilakukan oleh Kementerian Belia dan Sukan dibongkar dilakukan melampaui harga pasaran pada kadar yang sangat luar biasa. Satu set screwdriver 4 batang yang dibeli untuk kegunaan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) dilaporkan dibeli pada harga RM224.94 se set sedangkan harga pasarannya cuma RM40.00.




Selain itu kementerian berkenaan juga membeli 17 set buku rujukan teknikal untuk kegunaan institut yang sama pada harga RM10,700 seset sedangkan harga pasarannya hanyalah RM417. Bermakna pihak kementerian telah membayar sejumlah RM181,900 untuk 17 set buku yang harga pasarannya hanya berjumlah RM7,089. Belanja lebih sebanyak RM174,811.


Bagi saya pendedahan ini adalah satu skandal besar, berat dan memalukan negara. Laporan BPR perlu sedia dibuat dan pihak yang meraih untung dari skandal ini perlu dihadapankan ke mahkamah dan jika bersalah dihumbankan ke penjara kerana rasuah dan menyeleweng wang rakyat!

Baru beberapa hari lepas PM Dollah Badawi bercakap berkenaan integriti tetapi adakah laporan ini (yang akhbar ini dedahkan baru satu atau dua helai, sedangkan laporannya beratus-ratus halaman) berpadanan dengan apa yang beliau perkatakan itu!

Semogar pihak NGO dan parti-parti politik akan segera mendapatkan laporan ini dan membuat laoran kepada BPR dan didedahkan kepada rakyat. Wang rakyat diselewengkan begitu sahaja, takkanlah kita berpeluk tubuh dan mendiamkan diri. Kalau perlu Menteri maka Menterilah kita ganyang kerana kecurangan dan penipuan ini.

No comments: