Tuesday, September 18, 2007

Tiada lagi “Feel Good Factor” nampaknya

Semalam Bursa Malaysia jatuh menjunam 11.16 mata atau 0.86% untuk ditutup pada paras 1,282.56 mata. Menurut para penganalisa antara sebab kejatuhan adalah para peabur berhati-hati kerana menunggukan mesyuarat polisi kewangan Jawatankuasa Persekutuan Pasaran Terbuka Amerika Syarikat. Jika mesyuarat ini memberikan natijah yang negatif maka pasaran dijangka terus bertindak-balas juga secara negatif.
S
ementara itu minyak mentah dunia pula semalam diniagakan sekitar USD78.59 setong, berbanding cuma USD58.32 pada 3 Januari yang lalu. Menurut berita mukadepan akhbar The Star hari ini Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi Dr Lim Keng Yaik menyatakan bahawa pihak Petronas mendesak agar harga gas tempatan dinaikkan memandangkan ia menanggung subsidi sekitar RM50 billion sepanjang 10 tahun lalu.

Menurut Dr Lim lagi sebuah jawatankuasa Kabinet yang dipengerusikan PM akan menimbangkan permohonan Petronas itu selewat-lewatnya minggu hadapan.

Mukadepan akhbar NST pula memaparkan kenaikkan harga bahan makanan termasuklah bawan, kentang, tomato, gandum, mee segera, susu kacang soya dan ikan berpunca dari permintaan global serta cuaca buruk dan hasil yang tidak memuaskan.
Dan beberapa hari kebelakangan ini sedang kita sibuk mengerjakan puasa Ramadhan harga ayam mentah juga naik mendadak.

Kalau diperingkat ini kita boleh lagi berjenaka, nampaknya di Malaysia semuanya naik dan tidak turun-turun kecuali hujan! (Kalau pun hujan turun, turun pula selebat-lebatnya sehingga saudara-saudara kita di Utara kini berpuasa digenangi air).

“Mampukah “Feel Good Factor” yang Dollah cari-cari itu (sebelum memanggil pilihanraya umum) menjelma dalam waktu terdekat ini sedangkan kos hidup rakyat semakin mencacak naik? Jika keadaan ini terus berlarutan, rakyat jelatalah yang akan merasa kesan langsungnya dan sudah pasti reaksi mereka tentunya negatif dan marah-marah. Jadi mungkinkah Dollah panggil juga pilihanraya dalam waktu terdekat ini?

No comments: