Friday, September 28, 2007

Bumi Serambi Mekah terus subur dengan barakah

Semalam di Kota Bharu, Kelantan Tok Guru MB Kelantan Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat telah melancarkan kutipan Tabung Serambi Mekah untuk tahun 2007. Tabung ini dilancarkan sejak tahun 1991 dengan matlamat membangunkan individu dan orang-ramai khasnya mereka dari dikalangan yang dhaif, mereka yang ditimpa malapetaka, bencana alam, penyakit-penyakit kronik dan lain-lain.


Dana dari Tabung ini digunakan oleh kerajaan negeri untuk segera membantu mana-mana rakyatnya yang miskin dan ditimpa bencana tanpa mengira agama atau kaum. Ia dilancarkan pada 21 Ramadhan kira-kira 16 tahun lalu, dan kini setiap Ramadhan ianya dilancarkan semula.
Semalam menurut laporan semasa hari pelancarannya sejumlah RM 2.9 juta telah dikutip untuk tabung ini iaitu peningkatan sebanyak RM1.6 juta berbanding RM1.3 juta yang dipungut tahun lalu.
Di antara penderma terbesar adalah PKINK dan anak-anak syarikatnya sebnayak RM637,000, Binaraya Sdn Bhd RM29,000 dan Infraquest Sdn Bhd RM20,000. Bakinya adalah sumbangan dari syarikat-syarkat persendirian dan orang-ramai seluruh negara. Yang menariknya semalam Tabung ini turut menerima sekeping cek dari sepasang suami-isteri yang tidak mahu dikenali yang telah menyumbang sebanyak RM2juta! Nampaknya Bumi Serambi Mekah ini beroleh barakah di bulan Ramadhan ini dengan rakyatnya berkejar-kejar untuk membuat amal dan semoga ianya berkekalan sehingga bila-bila.
Saya perhatikan kecuali NST yang membawa berita kecil majlis ini, akhbar-akhbar lain termasuklah yang berbahasa Melayu langsung tidak membuat laporan.

No comments: