Wednesday, September 26, 2007

Rashid jagalah urusan SPR

Sejak bila pula Pengerusi SPR diberikan kuasa menetapkan tarikh pilihnaraya umum?
Menurut Utusan Malaysia hari ini Tan Sri Rashid Rahman dilaporkan sebagai berkata bahawa orang-ramai perlu mendaftar sebagai pemilih selewat-lewatnya hujung Oktober ini jika mereka mahu mengundi dalam Pilihanraya Umum itu.

Kata Rashid lagi mereka yang belum berdaftar perlulah segera berbuat demikian , sekurang-kurangnya mereka boleh menjadi pengundi jika pilihnaraya umum diadakan pada awal tahu hadapan.

Sebagai Pengerusi SPR jika beliau berhasrat menggalakkan rakyat Malaysia mendaftar sebagai pengundi, memang itu sebahagian dari tugas beliau. Tetapi tak perlulah memancing-mancing dengan menjual-jual tarikh pilihanraya pula. Hak menentukan tarikh pilihanraya mengikut amalan kita adalah hak PM bukannya Pengerusi SPR dan tempoh kerajaan yang ada hari ini berkahir awal 2009.

Sepatutnya keluarkanlah kenyataan agar mereka yang belum berdaftar agar segera mendaftarkan diri bagi berpeluang mengambil bahagian dalam amalan demokrasi negara. Samada pilihanaaya esok atau tahun hadapan atau bila sahaja, itu di luar kuasa Rashid.
Saya rasa yang penting diperingkat ini adalah untuk pihak SPR mempertingkatkan kecekapan mereka dengan menyegerakan tempoh pendaftaran pengundi. Mengikut proses yang ada hari ini nama seseorang pengundi baru akan hanya masuk ke dalam daftar dan layak mengundi setiap 3 bulan yang ditetapkan. Tempoh itu perlu disegerakan. Dan disamping itu daftar pengundi itu sendiri perlulah dibersihkan dari segala sampah-sarap, pengundi hantu, pengundi mati dan pertindihan.

Dari Rashid sibuk menjadi peramal tarikh pilihanraya, lebih baik beliau beri perhatian kepada perkara-perkara ini agar pilihanraya di malaysia dapat benar0benar berjalan dengan adil dan telus, tidaks eperti PRU 2004 lalu dimana kes nama pengundi hilang dari daftar, daftar hari mengundi berbeza dari daftar yang diputuskan, dan lain-lain.

Sementara itu kepada yang belum mengundi, segeralah mendaftar sebagai pengundi!

No comments: