Tuesday, September 11, 2007

Jangan polis dikambing hitamkan

Ayah saya seorang bekas pegawai kanan polis. Saya bangga dibesarkan oleh beliau sebagai seorang anak pegawai polis. Sepanjang karier beliau sehingga pencen pada tahun 1985 dahulu kami sekeluarga berbangga mendakwa kami anak polis.

Tetapi hari ini semua semakin berubah. Bukan hanya saya malah bekas Ketua Polis Negara Tun Hanif Omar, yang pernah ayah saya berkhidmat di bawah beliau sehingga menubuhkan badan tatatertib di PDRM, sendiri mengakui tahap kepolisian semakin merudum khususnya dengan meluasnya angkara rasuah dan salah-guna kuasa.

Terlalu banyak insiden yang melibatkan PDRM yang dicurigai dan tidak disenangi rakyat termasuklah rakyat asing.

Terbaru dan masih hangat lagi adalah insiden apa yang dikatakan ”rusuhan” dalam ceramah anjuran BERSIH di Kuala Terengganu 8 September lepas. Dua orang awam yang tidak bersenjata telah ditembak dengan peluru hidup oleh seorang pegawai polis yang tidak beruniform.

Ada yang mendakwa bahawa nyawa pegawai berkenaan diancam oleh sekumpulan orang termasuklah kedua-dua mangsa, tetapi ada juga yang mendakwa bahawa anggota polis yang melepaskan tembakan itu telah menghasut mereka yang hadir untuk bertindak liar. Mengapa beliau berada dikalangan orang awam pada malam berkenaan, apakah misi beliau?

Kerana itu penubuhan sebuah Suruhanjaya Di Raja bagi menyiasat kejadian malang ini sebagaimana yang dituntut oleh BERSIH perlu diterima oleh kerajaan sekiranya mereka benar-benar bertanggungjawab. Jangan selewengkan isu ini dengan sibuk membuat laporan polis berkenaan jalur gemilang yang kononnya dibakar oleh penyokong pembangkang. Mengapa tidak highlight kan laporan polis yang dibuat oleh mangsa yang ditembak, beliau mendakwa tidak tahu apa sebabnya beliau ditembak!

Saya masih menaruh kepercayaan dan hormat yang tinggi kepada pasukan polis. Demi membersihkan nama mereka, biarlah Suruhanjaya Di Raja ini yang menetukan.

Lihat sahaja perkembangan akhabr hari ini, dalam akhbar The Star Ketua Polis Terengganu dilaporkan sebagai berkata bahaw anggotanya, Konstabel Azmi, yang melepaskan tembakan berkenaan, dalam keadaan seperti berikut:

Lying on the ground, he took out his gun and fired four shots
Dalam keadaan terduduk beliau telah mengambil keluar senjatapinya dan melepaskan empat das tembakkan.

Four shots???!!!

Bukankah sebelum ini dikatakan hanya two shots, mengapa kini jadi four shots???

Lantaran itu serahkanlah perkara ini kepada satu badan bebas, rakyat Malaysia berhak untuk mengetahui perkara yang sebenarnya. Janganlah pihak BN/Umno mempolitikkan pihak PDRM lalu menjadikan mereka kambing hitam dalam hal ini. Pesuruhjaya PAS Terengganu mendakwa kejadian ini dirancang termasuklah oleh Setiausaha Politik YAB Menteri Keselamatan Dalam Negeri, betulkah demikian? Ini satu kenyataan terbuka, jika tidak benar, dakwa Dato Mustafa, tetapi jika benar bagaimana?

Malaysiaku Gemilang sebuah negara bebas yang mengamalkan demokrasi berparlimen, buka sebuah negara polis atau sebiah negara kuku besi, Selamatkanlah Malaysia!

No comments: