Friday, September 21, 2007

Jangan terima bantuan haram

Hari ini sudah masuk hari ke 9 kita berpuasa. Orang sudah mula memperkatakan tentang 1 Syawal atau Hari Raya. Memang begitulah buday kita tahun ke tahun. Bulan barakh ini belum sempurna dilalui, sudah tergiur mahu berhari raya.

Apa yang mahu saya bangkitkan adalah majlis-majlis penyerahan bantuan sempena hari raya ini. Biasanya badan-badan korporat akan bermurah hati menjelang har-hari perayaan ini untuk menghadiahkan bantuan samada dalam bentuk kewangan, hamper, kuih dan biskut raya, baju raya dan lain-lainkepada rumah-rumah kebajikan dan rumah anak-anak yatim dan orang-orang tua.

Baguslah amalan itu, cuma diharapkan tahun ini pengurus atau pengusaha rumah-rumah kebajikan ini lebih berhati-hati. Jangan menerima buta-buta sahaja sesiapa yang mahu menghulurkan bantuan, tolonglah kaji dan selidik terlebih dahulu. Jangan kerana terlalu ghairah mahukan publisiti atau bantuan lumayan maka isu hala dan haram dilanggra begitu sahaja. Ingat yang mahu menerimanya adalah golongan fakir-miskin dan anak-anak yatim.

Saya mengatakan ini kerana di tahun-tahun lepas kita pernah melihat betapa syarikat-syarikat yang terlibat dengan industri yang haram dari segi syarak, samada syarikat perjudian atau kewangan riba' dengan mudah sahaja boleh menghulurkan bantuan sempena hari raya walaupun kepada pengurus dan pengusaha rumah-rumah kebajikan yang dihuni orang-orang Islam.

Nampak sangat buruk dan hina kita sehingga tergamak menerima apa sahaja yang disuakan ke mulut kita. Mudah-mudahan tahun ini kita tidak mengulangi kesilapan tahun-tahun sebelumnya, jangan lagi ada anak-anak yatim yang dikenakan baju atau diberi makan oleh Genting atau Spots Toto, Magnum dan seumpamanya.

No comments: