Friday, November 13, 2015

Untung berbilion tapi industri rokok dan judi terus kebal

Tindakan para pengeluar rokok menaikkan harga produk mereka sebanyak 40% baru-baru ini telah menjadi bahan bualan hangat masyarakat. Para penagih dan pengguna rokok yang mewakili sekitar 4.7 juta orang itu sudah pastilah marah dan kecewa dengan kenaikkan mendadak itu manakala majoriti mereka yang tidak merokok mengalu-alukannya.

Kenaikkan tinggi ini dilaporkan susulan tindakan para pengeluar memindahkan beban yang mereka pikul akibat kenaikan cukai eksais dan GST yang berkaitan yang ditimpakan ke atas mereka kepada pengguna.

Bagi para pengguna kenaikkan sehingga contohnya RM3.20 sekotak kepada RM17.00 sudah pastilah satu beban yang besar diwaktu kos kehidupan yang terlalu menekan dewasa ini. Bagi menunjukkan betapa besarnya kenaikkan ini sehingga ada pihak-pihak yang membuat perbandingan bahawa nilai sedemikian boleh membeli 8 liter petrol RON95 atau 6 kilogram beras atau 32 biji telur ayam.

Malah ada pihak lebih sinikal dengan menyatakan bahawa sekiranya perokok itu berhenti merokok pada kos rokok hari ini ia dapat menjimatkan RM510 sebulan ataupun RM6120 setahun jika mereka menghisap sekotak sehari, cukup bagi membiayai kos menunaikan umrah!

Menurut Presiden NGO Malaysian Women’s Action for Tobacco Control and Health atau MyWatch Datuk Hatijah Ayob, di Malaysia satu pertiga kanak-kanak remaja dari usia 13 ke 15 tahun dididapati merupakan perokok manakala terdapat 1% dari wanita dewasa juga merupakan perokok.

Langkah seterusnya menurut Datuk Hatijah adalah bagi kerajaan menaikkan usia yang dibenarkan membeli rokok iaitu dari 18 ke 21 tahun.

Apa pun kita mengharapkan kenaikkan harga rokok ini akan mendorong para perokok mengurangkan atau menghenti sama-sekali tabiat buruk yang menganggu kesihatan itu dan tidak mendatangkan apa-apa manfaat. Disamping dapat sekurang-kurangnya menghindari anak-anak kita dari mengamalkan tabiat ini.

Langkah-langkah sebegini sesungguhnya sangat bermakna diwaktu negara berhadapan dengan krisis ekonomi dan rakyat pula terjejas dengan belanja hidup yang membebankan.  Diwaktu seperti inilah sepatutnya kerajaan mengambil inisiatif menggalakkan rakyat berjimat cermat khasnya dengan mengelakkan tabiat yang tidak membawa apa-apa pulangan buat dirinya dan keluarga masing-masing.

Dalam perspektif yang lebih luas sepatutnya diwaktu sebegini bukan hanya industri rokok menjadi sasaran, tetapi juga industri-industri lain yang kesannya tidak kurang parah sebagaimana rokok tadi.

Bajet 2016 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri baru-baru ini bertemakan “Mensejahtera kehidupan rakyat”. Membina kesejahteraan rakyat diwaktu rakyat mengeluh dengan kehidupan yang susah,sesungguhnya  tidak cukup dengan janji-janji pembangunan dan bantuan “one off” umpama BRIM semata-mata.

Kerajaan perlu realistik, sebagaimana dalam kes rokok tadi, memastikan yang segala peluang dan ruang untuk mengamalkan tabiat yang buruk dan merosakkan masyarakat dan negara jika tidak pun diharamkan, dijadikannya lebih mahal dan diluar jangkauan masyarakat ramai.

Malangnya Bajet 2016 contohnya yang mahu membawa kesejahteraan hidup buat rakyat itu tidak langsung menyentuh industri maksiat atau “sin industry” yang di”halal”kan oleh kerajaan walaupun ia jelas haram pada masyarakat Islam.

Dalam suasana gawat ini dan kesungguhan kerajaan kononnya mahu menjanjikan kesejahteraan buat rakyat, hasil dan aktiviti industri ini sebagaimana rokok tadi sepatutnya diberikan tekanan maksima.

Menurut rekod Industri arak dan judi terus mencatatkan keuntungan mencecah berbilion ringgit diwaktu rakyat dan negara sedang bergelut dalam kehidupan. Anehnya Bajet 20016 langsung tiada menyentuh mereka dari sudut kenaikkan cukai seakan-akan mereka ini diberi lesen mengambil kesempatan atas kesempitan hidup rakyat.

Fakta menunjukkan rakyat Malaysia berbelanja USD 500 juta setahun untuk arak dan Malaysia termasuk senarai 10 negara tertinggi didunia yang meminum arak dengan kadar 7 liter per kapita. Angka ini sudah pasti membimbangkan dan kerajaan kelihatan tiada langsung menzahirkan inisiatif bagi mengekang tabiat buruk meminum arak ini.

Tidak seperti rokok kali terakhir duti eksais ke atas arak dinaikkan adalah 10 tahun dahulu iaitu pada tahun 2005 apabila kerajaan menaikkan dutinya kepada 23.3% ataupun RM7.40 sen seliter.

Mengapa industri ini seakan dilindungi oleh bajet “Mensejahtera kehidupan rakyat”?

Jangankan mahu mengambil insiatif mengharamkan jualan arak dikalangan masyarakat Islam sebagaimana yang dilakukan kerajaan Kelantan lebih 25 tahun lalu, sebaliknya ia dibiarkan terus membanjiri pasaran dengan mudah didapati di kedai-kedai serbaguna 24 jam dan terus dihidangkan di pesawat milik negara.

Jika rokok dinaikkan harganya untuk menghindarkan rakyat dari tabiat buruk ini, mengapa arak yang sebenarnya membawa akibat yang lebih buruk tidak dipedulikan?

Kerajaan yang kononnya mahu membina kesejahteraan rakyat langsung tidak ambil pusing pada nasib kakitangan, pemegang saham dan lembaga pengarah dikalangan rakyat beragama Islam yang terjerumus dan terjebak dalam industri ini.

Dalam pada itu satu lagi industri yang turut melahirkan tabiat buruk sehingga berupaya meruntuhkan institusi keluarga dan masyarakat tetapi tidak disentuh oleh bajet 2016 adalah indutri perjudian. Islam mengharamkan perjudian tetapi ia dilesenkan oleh kerajaan.

Bagi tahun berkahir 2014 berikut adalah pendapatan dan keuntungan yang dicatatkan oleh pemain-pemain terbesar industri ini di Malaysia.  Genting Berhad pendapatan RM18.22 bilion keuntungan RM1.5 bilion, Berjaya Sports Toto pendapatan RM5.28 bilion keuntungan RM362 juta dan Magnum Corporation pendapatan RM2.8 bilion keuntungan RM257 juta.
Kalau dibuat perbandingan pendapatan Berjaya Sports Toto sebanyak RM5.28 bilion itu ianya hampir bersamaan dengan bajet 2015 bagi 3 buah negeri iaitu Selangor, Perak dan Terengganu yang berjumlah 5.82 bilion.

Bagi syarikat ramal nombor atau tikam ekor umpama Sports Toto dan Magnum selaku “Number Forecast Operators” atau NFO cukai yang dikenakan ke atas mereka adalah 8% dan 8% lagi duti ke atas pendapatan judi terkumpul atau “pool betting duty on net revenue”.
Bagi operator kasino umpama Genting Highlands pula, cukai kasino yang dikenakan adalah sebanyak 25%.

Malangnya cukai perjudian atau “gaming tax” ke atas NFO ini telah kekal pada paras 8% sejak 17 tahun lalu terakhir pada tahun 1998. Manakala cukai 8% ke atas pendapatan judi terkumpul terakhir dinaikkan pada tahun 2010 iaitu 5 tahun lalu. Cukai kasino 25% pula terakhir dinaikkan juga 17 tahun lalu pada tahun 1998.

Sekali lagi mengapa Bajet “Mensejahtera kehidupan rakyat” tidak cadang menaikkan cukai ke atas industri judi ini dan membiarkan mereka terus mengaut keuntungan dari rakyat jelata. Tiada langsung inisiatif contohnya menghindarkan umat Islam dari industry haram ini. Sekali lagi nasib pekerja, pemegang saham dan lembaga pengarah dari kalangan rakyat beragama Islam dilepas pandang  oleh kerajaan.

Kesimpulannya jika pada rokok kita boleh naikkan cukainya mendadak, jika pada pengguna lebuhraya kita boleh naikkan tol, jika pada pengguna awam kita boleh longgokkan GST apa istimewanya arak dan judi? roslansms@gmail.com

No comments: