Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam menolak permohonan V.Suresh untuk mendapatkan perintah HABEAS CORPUS bagi membebaskan isterinya Siti Fatimah Abdul Karim (yang nama Hindunya adalah M. Revathi) dari tahanan di Pusat Pemurnian Akidah, Baitul Aman di Batang Kali, Selangor. Hakim Datuk Su Giok Yam menolak permohonan itu yang dikemukakan oleh peguam Karpal Singh atas alasan Siti Fatimah telah pun dibebaskan dari Pusat tersebut.
Pada 23 Jun 2006 Siti Fatimah telah mengemukakan permohonan di Mahkamah Tinggi Syariah Melaka untuk keluar dari Islam dan menukar namanya dari nama Islam ke nama Hindunya atas alasan beliau tidak lagi menganut Islam, telah berkahwin dengan V. Suresh menurut agama Hindu dan kini mempunyai seorang anak Diviya Dharhini hasil dari perkahwinan itu.
Mahkamah walaubagaimanapun telah mengeluarkan perintah menahan Siti Fatimah untuk 100 hari mulai 8 Januari tahun ini (dan kemudiannya dilanjutkan ke 80 hari lagi) di Pusat berkenaan dan perintah tersebut disahkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Selangor yang diberi kuasa ke atas responden memandangkan Pusat tersebut berada di Selangor.
gambar terkini Fatimah dan anak
dari laman web Malaysiakini
Perintah tahanan ini telah mendapat liputan hangat media bukan Melayu termasuklah media antarabangsa.
Menurut turutan kesnya Siti Fatimah lahir dalam sebuah keluarga Muslim dan dibesarkan mengikut ajaran Islam oleh ibu-bapa kandungnya. Pada tahun 2004 beliau telah lari dari rumah dan berkahwin dengan Suresh.
Semalam juga Siti Fatimah telah dibawa ke Mahkamah Syariah Melaka yang telah membebaskan beliau dengan syarat beliau dan anaknya mestilah tinggal bersama ibu-bapa kandungnya dan tidak boleh lagi tinggal dengan suaminya yang beragama Hindu.
Akhbar Utusan Malaysia meletakkan berita ini di muka 13 tanpa menyebut perintah yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariha Melaka sedangkan saya merasakan kes ini sangat besar khasnya terhadap umat Islam dan sepatutnya akhbar tersebut meletakkan berita ini di muka hadapan dan melaporkan dengan secara terperinci perkembangan ini agar menjadi iktibar dan pengajaran kepada umat Islam.
Saya katakan demikian kerana laman web Malaysiakini bukan sekadar melaporkan kes ini, malah menonjolkan bahawa Siti Fatimah jelas terus menantang usaha untuk mengembalikannya kepada Islam. Beliau kelihatan dalam beberapa gambar yang dipaparkan oleh laman web ini, mengenakan pottu (tanda merah di dahi) dan demikian juga anak kecilnya, saya kira bagi membuktikan yang beliau masih penganut Hindu!
Jika sesiapa berkesempatan menonton klip video yang disertakan oleh laman web ini jelas walaupun telah lebih 180 hari berada di pusat pemulihan akidah itu, ternyata kakitangan di pusat berkenaan gagal menyelamatkan akidah Siti Fatimah. Dalam video berkenaan, antara dailog yang boleh saya ketengahkan di sini:
Wartawan: Tiap-tiap hari buat apa di sana?
Fatimah: Hari-hari kalau nak katakan ikut agama Islam, memang dia orang buat ajaran agama Islam, tapi saya tidak pernah ikut, tidak pernah ikut langsung satu pun
Wartawan: Punca masalah ditahan, siapa yang buat aduan?
Fatimah: Tidak ada orang buat aduan, saya minta permohonan menukar nama saya dan agama saya dekat mahkamah syariah. Saya buat permohonan.
Wartawan: sekarang dalam IC nama Ravathi nama Islam?
Fatimah: Saya nak gugurkan nama itu
(Untuk makluman Fatimah fasih bertutur dalam Bahasa Malaysia)
Di Mahkamah Tinggi semalam wakil dari Majlis Perundingan Agama Hindu, Sikh, Buddha dan Kristian turut berada di mahkamah.
Perkembangan ini sudah pasti mencetuskan kebimbangan dihati sebahagian besar umat Islam, sejauh manakah kemampuan pihak berkuasa agama kita dalam membela dan mempertahankan aqidah umat Islam? Apa yang berlaku di Shah Alam semalam sudha pasti dianggap oleh masyarakat bukan Islam sebagai menyekat kebebasan mereka dan menggambarkan seolah Islam itu zalim dan memporak-perandakan rumahtangga orang.
Saya menyeru para ulamak, pihak berkuasa agama agar melihat balik keberkesanan program pemurnian aqidahnya. Jika perlu ditukar dan digantikan para pegawai dan kaunselor dengan yang lebih baik dan terlatih, amka segeralah lakukan. Jangan kerana kelemahan dan kekurangan kita kelak Islam dilihat sebagai agama yang boleh dipermainkan.
Perkembangan kes Siti Fatimah atau Ravathi ini menuntut semua pihak khususnya pemimpin-pemimpin masyarakat Islam agar lebih peka dan memikirkan bagaimana usaha yang paling berkesan untuk bertindak dalam suasana seumpama ini. Kita mahu mempertahankan aqidah penganut Islam tetapi dalam waktu yang sama kita perlu memikirkan bagaimana mengelakkan tindakan kita itu dianggap dan dieksploitasi sebagai usaha untuk menyekat kebebasan rakyat.
Kalau dalam hal mempertahankan nasib dan masadepan sekolah dan bahasa Cina, para pimpinan masyarakat Cina dari MCA, Gerakan dan DAP boleh duduk berunding semeja dan bersetuju serta membuat tuntutan bersama saya tidak nampak mengapa dalam hal sebesar dan sepenting ini pimpinan politik Melayu dari PAS dan Umno tidak boleh duduk bersama dan dilibatkan sekali Raja-raja Melayu dan para Mufti serta NGO Islam.
Kalau dalam hal Malayan Union tahun 1946 dahulu orang-orang Melayu boleh bangun memberikan tekanan mengapa dalam hal akidah seumpama ini kita lesu dan membisu?
Menurut turutan kesnya Siti Fatimah lahir dalam sebuah keluarga Muslim dan dibesarkan mengikut ajaran Islam oleh ibu-bapa kandungnya. Pada tahun 2004 beliau telah lari dari rumah dan berkahwin dengan Suresh.
Semalam juga Siti Fatimah telah dibawa ke Mahkamah Syariah Melaka yang telah membebaskan beliau dengan syarat beliau dan anaknya mestilah tinggal bersama ibu-bapa kandungnya dan tidak boleh lagi tinggal dengan suaminya yang beragama Hindu.
Akhbar Utusan Malaysia meletakkan berita ini di muka 13 tanpa menyebut perintah yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariha Melaka sedangkan saya merasakan kes ini sangat besar khasnya terhadap umat Islam dan sepatutnya akhbar tersebut meletakkan berita ini di muka hadapan dan melaporkan dengan secara terperinci perkembangan ini agar menjadi iktibar dan pengajaran kepada umat Islam.
Saya katakan demikian kerana laman web Malaysiakini bukan sekadar melaporkan kes ini, malah menonjolkan bahawa Siti Fatimah jelas terus menantang usaha untuk mengembalikannya kepada Islam. Beliau kelihatan dalam beberapa gambar yang dipaparkan oleh laman web ini, mengenakan pottu (tanda merah di dahi) dan demikian juga anak kecilnya, saya kira bagi membuktikan yang beliau masih penganut Hindu!
Jika sesiapa berkesempatan menonton klip video yang disertakan oleh laman web ini jelas walaupun telah lebih 180 hari berada di pusat pemulihan akidah itu, ternyata kakitangan di pusat berkenaan gagal menyelamatkan akidah Siti Fatimah. Dalam video berkenaan, antara dailog yang boleh saya ketengahkan di sini:
Wartawan: Tiap-tiap hari buat apa di sana?
Fatimah: Hari-hari kalau nak katakan ikut agama Islam, memang dia orang buat ajaran agama Islam, tapi saya tidak pernah ikut, tidak pernah ikut langsung satu pun
Wartawan: Punca masalah ditahan, siapa yang buat aduan?
Fatimah: Tidak ada orang buat aduan, saya minta permohonan menukar nama saya dan agama saya dekat mahkamah syariah. Saya buat permohonan.
Wartawan: sekarang dalam IC nama Ravathi nama Islam?
Fatimah: Saya nak gugurkan nama itu
(Untuk makluman Fatimah fasih bertutur dalam Bahasa Malaysia)
Di Mahkamah Tinggi semalam wakil dari Majlis Perundingan Agama Hindu, Sikh, Buddha dan Kristian turut berada di mahkamah.
Perkembangan ini sudah pasti mencetuskan kebimbangan dihati sebahagian besar umat Islam, sejauh manakah kemampuan pihak berkuasa agama kita dalam membela dan mempertahankan aqidah umat Islam? Apa yang berlaku di Shah Alam semalam sudha pasti dianggap oleh masyarakat bukan Islam sebagai menyekat kebebasan mereka dan menggambarkan seolah Islam itu zalim dan memporak-perandakan rumahtangga orang.
Saya menyeru para ulamak, pihak berkuasa agama agar melihat balik keberkesanan program pemurnian aqidahnya. Jika perlu ditukar dan digantikan para pegawai dan kaunselor dengan yang lebih baik dan terlatih, amka segeralah lakukan. Jangan kerana kelemahan dan kekurangan kita kelak Islam dilihat sebagai agama yang boleh dipermainkan.
Perkembangan kes Siti Fatimah atau Ravathi ini menuntut semua pihak khususnya pemimpin-pemimpin masyarakat Islam agar lebih peka dan memikirkan bagaimana usaha yang paling berkesan untuk bertindak dalam suasana seumpama ini. Kita mahu mempertahankan aqidah penganut Islam tetapi dalam waktu yang sama kita perlu memikirkan bagaimana mengelakkan tindakan kita itu dianggap dan dieksploitasi sebagai usaha untuk menyekat kebebasan rakyat.
Kalau dalam hal mempertahankan nasib dan masadepan sekolah dan bahasa Cina, para pimpinan masyarakat Cina dari MCA, Gerakan dan DAP boleh duduk berunding semeja dan bersetuju serta membuat tuntutan bersama saya tidak nampak mengapa dalam hal sebesar dan sepenting ini pimpinan politik Melayu dari PAS dan Umno tidak boleh duduk bersama dan dilibatkan sekali Raja-raja Melayu dan para Mufti serta NGO Islam.
Kalau dalam hal Malayan Union tahun 1946 dahulu orang-orang Melayu boleh bangun memberikan tekanan mengapa dalam hal akidah seumpama ini kita lesu dan membisu?
No comments:
Post a Comment