Tuesday, July 03, 2007

Apabila PM terlupa necktie nya

Perkara ini tidak dilaporkan oleh akhbar lain kecuali THE STAR. Mungkin akhbar ini menganggap ianya sebagai satu jenaka, sebagai satu LIGHT ENTERTAIMENT. Tetapi bagi saya ianya mencerminkan betapa ABSENT MINDED nya Perdana Menteri kita.

Semalam di dalam perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di perkarangan pejabat mereka di Putrajaya, semua kakitangan dikehendaki kalau lelakinya mengenakan tali leher keluaran JPM iaitu necktie merah berbintik kuning, talileher korporat JPM, manakala wanitanya mengenakan tudung warna dan design yang sama.


Tiba-tiba apabila PM Dolllah Badawi tiba barulah beliau (Dollah) perasan yang beliau tidak mengenakan necktie sebagaimana yang lai,n sebagaimana yang ditetapkan, sebaliknya mengenakan necktie batik berwarna merah. Apabila perasan keadaan demikian beliau berkata sebagaimana dipetik oleh akhbar berkenaan:

I am sorry but I actually chose the wrong tie.This is what happens when you dont listen to your wife.
(Saya meohon maaf saya telah tersilpa pilih tie. Inilah masalahnya apabila anda tidak mendengar nasihat isteri)

Menurut Dollah isterinya telah pun mengeluarkan tie berkenaan tetapi beliau yang memilih tie lain. Dan saya pasti ramai kakitangan yang tergelak dan tersenyum mendengarkan cerita kesilapan Dollah itu. Entahlah apa yang bermain di dalam fikiran mereka masing-masing termasuklah Najib yang kelihatan tersengeh di belakang.

Itu baru lupa necktie, bagaimanalah agaknya beliau menjaga perbendaharaan Negara di Kementeria Kewangan dan Negara ini sendiri?

Agaknya lebih baik Datuk Seri Utama Jeanne Abdullah yang menjadi PM.

No comments: