Tuesday, December 12, 2006

Juara dunia yang berpakaian sopan

Saya terpanggil untuk memaparkan gambar-gambar ini oleh beberapa pengunjung Blog ini dan kebetulan kerana kita banyak membincangkan isu berkenaan pakaian sopan dan seumpamanya di sini.

Saya petik berita ini dari Canada.com:



Bahrain sprinter Ruqaya Al Ghasara says she isnt held back by running in a hijab, or full Muslim headscarf. In fact, she says, it makes her even quicker.

Wearing traditional Muslim dress has encouraged me. Its not an obstacle - quite the opposite, said Al Ghasara, who won the gold medal in the 200-metres Monday night in 23.19 seconds.



Pemecut wanita dari Bahrain ini telah menang pingat emas dalam acara pecut 200 meter wanita setelah gagal mendapatkan emas dalam 100 meter hari sebelumnya. Dan beliau menang kejohanan terbaik Asia itu dalam keadaan berpkaian menutup aurat!

Manakala Gulf Times melaporkan:

The debate whether Muslim women can succeed at high-profile track and field competitions without compromising their beliefs on attire may have been buried for good at the Khalifa Stadium yesterday when Bahrains Ruqaya al Ghasara sped to a spectacular 200m gold at the Asian Games.

Its glory for all Muslim women she said.



Apakah ini mengajar kita? Dalam kekalutan pimpinan kita di Malaysia mempertikaikan berkenaan hak atau rights berpakaian tiba-tiba mucul jaguh pecut yang tidak meninggalkan pakaiannya sebagaimana yang dituntut agama.

Dan yang lebih menarik perhatian saya apabila akhbar internet Canada itu melaporkan:

Al Ghasara, who repeatedly thanked her coach at her post-race news conference, credits him with understanding both the inner workings of the sport and the non-athletic issues involved.

He is Muslim and an Arab so he knows well the Islamic traditions, she said


Mungkin para pimpinan negara dan kumpulan tertentu yang beragama Islam boleh berkata:

Hey we Malays are Muslim too but what Islamic traditions are you talking about? Dont you know that the Islamic tradition you boast about restrain and restricts freedom of expression and human rights?!

Dunia Islam sedang memperkenalkan pakaian Islam untuk semua acara dan majlis tiba-tiba kita di Malaysia membangkitkan isu hak asasi dan kebebasan berpakaian, dunia salah, kita betul atau kita yang sesat dalam kegelapan?

Akhirnya saya tidak dapat memendam soalan yang kini bermain-main di kepala saya, mahukah agaknya Pak Lah menyentuh bahu Ruqaya kalau diberi kesempatan (sebagaimana yang beliau lakukan terhadap Michelle Yeoh di Terengganu)?


Ini gambar (kiri) pemain bolasepak wanita Jordan Ruba ad Dawi

Ini pula isteri pemimpin No. 2 negara sedang meneyarungkan
pingat ke leher bintang Bollywood di Stadium Bukit Jalil

No comments: