Saturday, December 09, 2006

Jenaka yang bukan lagi lawak

Sejak isu pihak Majlis Perbandaran Kota Bharu mahu menguatkuasakan peraturan kod berpakaian untuk para peniaga, pembantu jurujual dan pelayan restoran wanita di kawasan pentadbirannya, banyak pihak yang telah mengeluarkan pandangan dan pendapat. Ada yang mengkritik dan tidak kurang ramainya yang menyokong dan mengalu-alukkan langkah MPKB-BI itu.

Dalam pada itu ada juga pihak yang memperlekeh dan memperkcilkan langkah itu dengan menisbahkannya sebagai satu langkah yang sempit, kuno dan ketinggalan zaman. Da ada juga pihak yang mencurui kesempatan dari kepelbagaian pandangan itu dengan menjadikan isunya ini sebagai bahan senda-gurau.



Yang paling ketara saya lihat adalah akhbar THE STAR. Sejak mula isunya ini bangkit beberapa hari lalu, setiap hari akhbar tersebut mengeluarkan lukisan karikatur menjadikan langkah itu bagaikan satu bahan jenaka. Dan hari ini sehingga tiga runagan kartun berbeda terbit untuk terus mempersedakan langkah ini.

Kepada pejuang hak asasi, ahhh bukankah itu hak sikartunis untuk berkarya.

Kepada yang prihatin dan sensitif terhadap agama, sesungguhnya isu di Kota Bharu itu berkaitan dengan peraturan Islam. Kerana keghairahan kita menyerang MPKB dan kerajaan Kelantan sedar tak sedar kita telah membuka ruang dan peluang bagi pihak yang memang suka Islam ini diperlekehkan, terus menjadikan peraturan agama bahan senda guruau dan gelak ketawa.



Hal tutup aurat dan berpakaian sopan pun kita biarkan orang lain perkecil dan bodoh-bodohkan, aduhai baik dan tolerannya kita.

No comments: