Wednesday, December 13, 2006

Daulat Tuanku

Hari ini akan sempurnalah pertabalan DYMM Seri Paduka Banginda Yang Dipertuan Agong yang ke XIII iaitu Tuanku Sultan Terengganu serta Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.

Negara dan dunia akan melihat dan menonton proses pertabalan Raja berperlembagaan di Malaysia yang unik dan tidak ada di mana-mana negara lain.

Sekali lagi kita akan menyaksikan sejarah berulang, dalam kita membahaskan isu menutup aurat dan pakaian sopan, bahawa Raja Permaisuri Agong Malaysia akan sekali lagi terdiri dari kerabat yang mengenakan pakaian yang menepati hukum Islam.



Ianya dimulakan dengan Tuanku Siti Aishah iaitu Raja Permaisuri ke XI dari Selangor dan kini dituruti oleh Raja Permaisuri ke XIII ini (walaupun saya biasa melihat sebuah buku koleksi gambar-gambar bersejarah bahawa Raja Permaisuri ke II dari Selangor dahulu pun biasa mengenakan pakaian yang sama, mungkin Abu Qamar dari London boleh confirm kan)

Semoga ianya akan memberi kesan kepada rakyat Malaysia yang lain khasnya yang beragama Islam terutama isteri-isteri menteri, menteri dan timbalan menteri dan lain-lain pemimpin wanita yang beragama Islam.

Daulat Tuanku.

No comments: