Monday, October 09, 2006

Ujian nuklear Korea Utara:
Bush nyenyak tidur

BLITZER: India and Pakistan already have a nuclear weapon. Israel has a nuclear weapon. Why would it be so bad if this Iranian regime had a nuclear weapon?

BUSH: This Iranian regime is promotes militias like Hezbollah to create instability. This Iranian regime has made it abundantly clear that they would like to destroy Israel, who is our ally.

BLITZER
: Do you think they would drop a bomb or launch a missile on Israel?

BUSH: Wolf, my judgment is youve got to take everybodys word seriously in this world. Again, you cant just hope for the best. Youve got to assume that the leader, when he says that he would like to destroy Israel means what he says. If you take if you say, well, gosh, maybe he doesnt mean it, and you turn out to be wrong, you have not done your duty as a world leader.



Demikianlah sedutan temuramah antara Wolf Blitzer dari CNN dan Presdien Amerika Syarikat Georger Bush yang disiarkan oleh CNN 20 September lepas iaitu kira-kira 19 hari lalu. Ketika itu Iran menjadi tumpuan dunia kerana kononnya aktiviti pengkayaan uranium negara tersebut yang sedang aktif dijalankan lebih menjurus ke arah pembikinan senjata nuklear.

Iran menafikan dakwaan tersebut dengan menyatakan bahawa aktiviti mereka itu lebih tertumpu kepada penggunaan nuclear untuk tujuan keamanan.

Sementara itu beberapa hari lalu Korea Utara mengumumkan bahawa mereka akan menjalankan ujian terhadap senjata nuklear milik Negara kominis tersebut. Kenyataan Korea Utara seolah tidak dipandang serius oleh dunia, sedangkan dalam kes Iran belum pun ada sebarang bukti dikemukakan yang Negara itu sudah memiliki senjata seumpama itu (sebagaimana dalam kes WMD Iraq).

Iran baru diperingkat uranium enrichment manakala Korea Utara sudah mahu menguji senjatanya, mana yang lebih mengancam kestabilan dunia?

Dalam pada itu hari ini menurut CNN Korea Utara telah pun melancarkan ujiannya pada 1.36 pagi waktu GMT di Hwaderi berhampiran Bandar Kijiu, Korea Utara.

Dan respon pertama dari Washington sebagaimana dipetik CNN:

In Washington, White House Press Secretary Tony Snow said: We cant confirm independently, although we are aware of the reports.

Demikianlah sikap double standard Amerika Syarikat. Saya percaya kalau dalam kes Iran belum pun sempat diadakan ujian nuclear pasti Negara Islam itu akan musnah dihujani dengan peluru dan bom Amerika atas ikhsan Bush! Lihatlah apa berlaku di Afghanistan dan Iraq.

Jelas agenda Bush adalah untuk memastikan dunia Islam tunduk dan melutut padanya. Setiap individu Muslim pada mata beliau adalah potential terrorist dan perlu ditangani. Dalam kes Korea Utara, ahh tak mengapa, mereka bukan Islam, lalu mereka bukan ancaman.

No comments: