Wednesday, October 11, 2006

ADUN Selangor maju kebal?

Kemampuan luar biasa beliau, Zakaria Md Deros (selaku ADUN Pelabuhan Kelang) untuk membina sebuah banglo mega di Pandamaran pernah dibangkitkan oleh pembangkang di Dewan Undangan Negeri Selangor, namun ditolak mentah-mentah oleh Speaker. Kata Ketua Pembangkang DUN Selangor (yang kini digantung oleh DUN berkenaan) Teng Chang Khim, beliau percaya banglo atau Istana itu menelan belanja sekurang-kurangnay RM5 juta!



Teng telah pun mengirim surat aduan resmi ke Badan Pencagah Rasuah dan Lembaga Hasil Dalam Negeri berkenaan kemampuan Zakaria yang dipertikaikan itu.

Hari ini dalam akhbar THE STAR Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kelang MPK menyatakan bahawa Zakaria masih belum menyerahkan permohanan dan pelan bagi pembinaan banglo tersebut sebagaimana disyaratakan oleh undang-undang kecil majlis.
Tajuk berita berkenaan berbunyi:

Council: Rep wont listen
(Wakil enggan dengar: Majlis)

Menurut laporan itu Zakaria yang juga ahli majlis MPK telah berkali-kali dinasihatkan oleh pihak majlis untuk menyerahkan permohonannnya tetapi sehingga kini masih belum berbuat demikian sedangkan pembinaan banglo tersebut telah dimulakan sejak awal tahun ini.

Yang pertama mana mungkin seorang ADUN mampu untuk membina sebuah banglo bertaraf istana bernilai RM5juta?

Yang kedua, mengapa beliau selaku ADUN dan ahli majlis dibiarkan sahaja membina istananya sedangkan peraturan MPK tidak dipatuhi?

Saya percaya jika dalam kes rakyat kebanyakkan jangankan membina sebuah mahligai sedemikian rupa, nak bina penambahan sikit di dapur atau di hadapan rumah, jika tidak memperolehi kelulusan majlis, pasti pihak penguatkuasa akan dating berlari-lari mengeluarkan saman, menyita dan ada yang terus dirobohkan sahaja.

Sejak bila SELANGOR MAJU memberikan kekebalan kepada ADUN dan ahli majlisnya?

No comments: