Wednesday, January 30, 2008

Rashid SPR nak saman rakyat!

Sekali lagi Rashid Abd Rahman, Pemgerusi SPR tidak dapat bertahan dari mengawal mulutnya. Hari ini dalam akhbar The Star beliau kononnya meminta kerajaan memberikannya lebih kuasa untuk menyaman para pembohong yang katanya mendakwa pilihan raya dalam Negara kita tidak bebas dan adil.

EC wants power to sue “liars”

demikianlah tajuk laporan akhbar The Star itu.

Kata Rashid lagi mereka yang mendakwa pilihan raya yang dijalankan di Malaysia tidak adil sebenarnya dalah penderhaka kepada Negara.

Nampaknya semakin dekat pilihan raya, Rashid semakin menunjukkan belangnya. Sya rasakan lebih wajar beliau selaku pengadil besar dalam proses pilihan raya Negara ini mengunci mulutnya dan duduk dian-diam menjalankan tugasnya. Kalau beginilah telatahnya, bayangkan bagaimana pula beliau selepas parlimen dibubarkan nanti.

Dalam pada itu Rashid turut berleter berkenaan dengan kawalan terhadap media terutama semasa kempen pilihan raya.

Saya melihat Rashid ini memiliki kecenderungan untuk tidak berlaku adil jika beginilah aksinya dan parti-parti pembangkang perlu menyediakan apa sahaja “senjata” perlu bagi menghadapi si mulut besar ini. Memang media selama ini semasa kempen pilihan raya melacurkan diri mereka untuk BN, takkanlah Rashid tak tahu. Dari beliau sibuk minta kuasa nak menyaman orang lebih baik beliau minta kuasa untuk bertindak terhadap media.

Pilihan raya 1990 dahulu, takkan Rashid yang ketika itu Setiausaha SPR tak ingat, pada hari mengundi semua akbar saluran perdana memaparkan gambar Ku Li dngan tanjak “salibnya” di muka depan mereka. Apa yang SPR lakukan. Malah hari ini pun semua akhbar saluran perdana memiliki ruangan pra pilihan raya. Cuba kita hotung berapa berita yang “pro” pembangkang terkandung dalam laporan-laporan itu?

Rashid mahu kuasa lebih saman rakyat, rakyat mahu kausa lebih jahit mulut Rashid!

No comments: