Tuesday, January 29, 2008

Fakta berkenaan Mydin salah?

Artikel saya "Mydin terus menyokong Kelantan" menerima rekasi berikut dari seorang pengunjung Blog ini, Sdr Ahmad Nizam A Rahman:

Sejak bila plak Mydin diasaskan di Kelantan nih ? Tak betul kenyataan ni. Perbetulkan kenyataan anda. Kalau pun buku yang salah, anda perlu menyelidik, dimana Gedung Mydin ini di asaskan ? Setahu saya, sebelum Mydin dibuka di Kota Bharu, sudah pun ada di Jalan Masjid India di Kuala Lumpur. Lagipun, kalau nak dibandingkan, Mydin lebih mendapat keuntungan besar apabila membuka gedung hypermarket di Kuala Terengganu. Perkembangan yang baik jika buka di Kelantan. Memajukan sektor industri konsumer di Kota Bharu, selain memberi pekerjaan "tahap rendah" kepada orang Kelantan.01.29.08 - 8:29 am

Terima kasih di atas komen Sdr. Saya sebenarnya menulis artikel di atas berdasarkan maklumat dari sebuah akhbar "online" negara yang memetik kenyataan Datuk Ameer Ali Mydin sendiri. Ia bukannya datang dari mana-mana buku dan mustahil Pengarah Urusan Mydin sendiri tidak tahu akan sejarahnya sendiri.

Walaubagaimanapun komen Sdr itu mendorong saya untuk memperolehi maklumat tambahan. Saya tidak tahu mana rujukkan sdr. tetapi harap kunjungi laman web syarikat tersebut di www.mydin.com.my . Sila klik ke "company profile" dan kemudian "history". Di sana tertulis:

MYDIN and its first store was introduced by Tuan Mydin Mohamed in 1957. The first store started by selling toys from Thailand in Kota Bharu, Kelantan. The second branch in Kuala Terengganu in 1979

Dan saya harian kenapa sdr. menganggap tawaran Mydin untuk memberikan peluang pekerjaan kepada lebih 3,000 anak Kelantan sebagai "pekerjaan tahap rendah". Modal utama Umno selama ini kononnya kerajaan PAS tidak mampu merangsang ekonomi sehingga membuka peluang pekerjaan kepada anak-anak negeri lalu ramai anak Kelantan berhijrah ke luar Kelantan. Tiba-tiba bila ada peluang, kenapa kita pandang rendah pula? Atau memang kita pandang semuanya negatif?

Saya pernah mendengar komen Tengeku Razaleigh Hamzah ketika merasmikan program "Little Kelantan" di Jalan Cochrane tak berapa lama dulu. Kata Ku Li anak-anak Kelantan yang ramai di Lembah Kelang ini, akan pulang ke Kelantan apabila ada "Raya". Pertama Hari Raya dan kedua Pilihan Raya. Mereka inilah kata Ku Li bila pulang berpilihan raya akan mengundi PAS!

No comments: