Friday, January 25, 2008

Esok kita PROTES di KLCC

Esok jam 3.00 petang PROTES akan mengadakan himpunan aman di hadapan KLCC. PROTES adalah badan yang memperjuangkan bantahan terhadap kenaikkan harga minyak dan barangan. Himpunan protes seperti biasa akan menyaksikan ucapan oleh pimpinan parti-parti politik dan NGO dan kali ini saya difahamkan suatu pementasan sketsa turut akan dilakukan.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Dang Wangi telah membuat kenyataan bahawa pihak polis tidak akan membenarkan himpunan dianjurkan atas alasan tidak ada permit polis dikeluarkan. Pihak polis menganggap himpunan itu haram dan menasihatkan rakyat agar tidak mengambil bahagian.

Ini sudah pasti bertentangan dengan pendirian Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia SUHAKAM yang sebelum ini telah menyatakan bahawa himpunan aman rakyat seperti yang mahu dianjurkan protes ini dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan dan hendaklah dibenarkan berjalan dengan aman.

Kebetulan semalam di hadapan Istana Presiden Indonesi di Jakarta, warga Indonesia telah menganjurkan himpunan yang sama. Protesnya adalah protes terhadapa kenaikkan harga barang makanan dan inflasi yang turut melanda bumi Indonesia. Anehnya tidak ada pihak polis yang menganggu atau menghalang mereka walaupun berhimpun di hadapan Istana Presiden.






PROTES di Istana Presiden di Jakarta semalam




Kita mendabik dada mahu menjadi negara dunia pertama, setanding dengan negara maju yang lain, tetapi negara jiran nampaknya lebih demokratik dari kita dan pihak polisnya tidak pula mengasari dan menghalang-halang anak-anak bangsa dari bersuara.

Ayuh kita semua keluar beramai-ramai mengamalkan hak kebebasan kita. Ayuh kita berhimpun secara aman menjayakan PROTES esok di KLCC jam 3.00 petang.

No comments: