Thursday, January 17, 2008

Antara BLOG dan GOBLOK?

Menurut Webopedia, sebuah ensaiklopedia online ICT, BLOG adalah :

A webpage that serves as a publicly accessible personal journal for an individual. Typically updated daily, blogs often reflect the personality of the author.

Sebuah laman web yang bertindak sebagai jurnal peribadi seseorang yang dapat diakses oleh orang awam. Lazimnya blog dikemaskini setiap hari dan ianya mencerminkan personality penulis atau pemiliknya.

Bagi saya sebuah BLOG itu adalah sesuatu yang sangat “personal” mewakili suara hati, pandangan, perasaan dan jiwa penulis atau pemiliknya, tetapi ia dikongsi untuk tontonan awam. Dan orang awam yang mengunjunginya diberikan ruang melontarkan pandangan dan komen.

Bagi saya juga penulis atau pemilik BLOG berhak bersuara menurut kemahuannya, jika ia cenderong atau condong kepada mana-mana fahaman atau pendirian, ia berhak menyuarakannya dan menulis berdasarkan sentiment tersebut, semahunya. Ia bebas dan tidak dikekang atau terikat dengan apa-apa disiplin tertentu. Apabila sesuatu BLOG itu terikat dengan mana-mana pihak sehingga tulisannya tertakluk kepada kemahuan sesuatu pihak, boleh ditapis dan disunting oleh pihak lain, maka ia bukanlah bagi saya sebuah BLOG kerana ia telah hilang kebebasannya.

BLOG lantaran ia jurnal peribadi akan terus kekal sebagai BLOG jika ia hanya dikawal dan ditentukan arah oleh pemiliknya dan tidak mana-mana pihak lain.

Roslan SMS Corner, dimiliki sepenuhnya oleh saya. Saya menulis apa yang saya percaya dan apa yang saya yakini. Saya mungkin betul dan mungkin juga tersasar apa pun segala-galanya adalah cetusan hati dan jiwa saya. Citarasanya mungkin berdasarkan anutan politik dan kepercayaan saya, itu hak saya. Saya berhak mengkritik dan memberi pandangan, sesiapa yang bersetuju dengan saya berhak mengunjungi BLOG ini begitu juga yang membenci. Tetapi tidak ada sesiapa pun yang berhak mengarahkan saya menulis apa yang mereka mahu atau mengeluarkan dari BLOG ini apa yang mereka tidak mahu.

Saya menulis dengan penuh tanggungjawab dan kiranya saya melanggar apa-apa peraturan atau undang-undang maka sayalah yang akan memikul tanggungjawabnya, bukan pihak atau orang lain. Sebagaimana yang selalu saya tegaskan saya tidak sekali-kali akan menulis sesuatu yang saya yakini palsu, tidak berasas dan berunsur fitnah dan adu-domba. Segala-galanya tidak ada tempat di sini insyallah.

Apa maksud artikel ini? Hari ini seorang sahabat BLOGGER seakan buntu dan melahirkan kekeciwaan dalam tulisannya. Terus-terang saya sendiri bimbang dan terganggu dengan beberapa tulisannya sejak kebelakangan ini, tetapi jika ia benar datang dari hati nurani, jiwa dan perasaan peribadinya, beliau perlu berani mempertahankannya. Tetapi di dalam posting terakhirnya beliau seakan mengalah dengan menulis:

This shall be the last post by Kickdefella for now.

No comments: