Thursday, January 24, 2008

Dollah minta "extra time" dari rakyat

Beberapa bulan dahulu apabila ditanya oleh para wartawan darihal tarikh pilihan raya umum ke 12, PM Dollah Badawi pernah mengatakan bahawa beliau sedang menunggu "FEEL GOOD FACTOR" yang bakal menjelang sebelum mengumumkannya. Beliau membayangkan pentadbirannya bakal mencetuskan suatu suasana yang sangat meriah sehingga rakyat seluruh negara bakal memberikan mandat tanpa berbelah bahagi kepada beliau dan partinya.

Tidak dapat dinafikan yang pada pilihan raya umum ke 11 pada tahun 2004 lalu, BN telah diberikan mandat besar oleh rakyat, hasil dari peralihan kuasa dari Tun Dr M kepada Dollah. BN menang besar diperingkat parlimen dan negeri-negeri, berjaya menumbangkan PAS di Terengganu dan hampir sahaja berjaya menamatkan kuasa PAS di Kelantan.

Kini tahun 2008.

Semalam dalam akhbar The Star apabila Dollah ditanya apakah BN akan mengulangi kejayaan besarnya pada tahun 2004 itu, beliau menjawab, beliau tidak fikir BN akan begitu lagi. Menurut The Star:

"If I get it I will be very happy. But I am being very, very practical," he said adding that the 2004 result was overwhelming because of the leadership change when replaced Tun Dr M. "It was the a time of hope There was expectation that a lot of things would change, but we cannot change, I cannot change everything."

"Sekiranya saya dapat (menang besar sebagaimana 2004) saya akan gembira. Tetapi saya perlu lebih praktikal," tambahnya kemenangan 2004 lalu adalah kerana sokongan besar terhadap peralihan kuasa dari Tun Dr M kepada beliau.
"(Ketika itu) Ianya masa untuk meletakkan harapan. Terdapat banyak pengharapan yang banyak perkara akan berubah, tetapi kita tidak boleh ubah, saya tidak boleh ubah segala-galanya."


Saya tidak tahu bagi yang lain, tetapi bagi saya kenyataan Dollah ini memberikan pelbagai maksud dan makna. Pertama mungkin beliau mahu bermain "reverse psychology" dengan harapan menagih simpati. Apabila orang membaca luahan hatinya ini maka rakyat akan berbondong-bondong terus mengundi BN.

Kedua Dollah memang bermasalah. Kini beliau baru terjaga dans edar dari tidurnya, rupanya tidak ada apa-apa pengisian selama beliau memegang teraju selain mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Tun Dr M. Selain itu tiada perubahan fizikal yang dapat dilihat atau disentuh selain projek-projek Tun yang dibatalkan. Yang ada cuma janji demi janji dan pelancaran program dan koridor itu dan ini, tetapi hakikatnya tidak ada apa yang telah tercapai!

Selain itu bagi saya jika Dollah tidak mengharapkan kemenangan sebagaimana yang tercapai pada tahun 2004, bermakna pembangkang akan mampu tambah kerusi. Ini juga bermakna "Manifesto Tawan Kelantan Annuar Musa" turut berkubur kerana jika "performance" PAS contohnya lebih baik dari 2004 (iaitu tahun paling buruk bagi PAS) bermakna PAS akan mampu mempertahankan Kelantan dan malah tidak mustahil pencapaiannya pada tahun 1999 dengan menawan Terengganu dan menang 27 kerusi Parlimen akan dapat diulangi.

Itu semua kerana Dollah sendiri mengakui tidak yakin akan dapat mengulangi kejayaan 2004 nya.

Kini Dollah merungut bahawa beliau perlukan lebih masa sebelum semua pelan dan perancangannya dapat berjalan dengan lancar dan baru mampu diliha rakyat. Oleh itu rakyat perlu berikannnya mandat baru untuk terus memerintah. Tak mengapalah minyak naik, tol naik, harga barangan naik, harga perkhidmatan naik, air dan elektrik juga naik, rakyat perlu berkorban yang pentingnya nanti kita menjadi bangsa yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Jadi kepada mereka yang boleh bersabar, bersabarlah. Dollah baru terjaga, berilah lebih masa kepada beliau, sama-samalah kita berkorban, boleh?

No comments: