Friday, January 25, 2008

Bloggers semua "sampah": Rafidah

Berita pertama yang menarik perhatian saya dalam akhbar tempatan hari ini adalah kenyataan Ketua Wanita Umno, Rafidah Aziz bahawa kritikkan pemilik-pemiliki blog terhadap kerajaan tanpa asas dan fakta semuanya adalah "pure rubbish" ataupun "sampah" belaka.

Saya membaca kenyataan ini sambil tersenyum kerana kalau rakyat yang mengatakan sumbagan para bloggers itu "pure rubbish", maka seharusnya ia mencetuskan kebimbangan dan kerisauan, tetapi apabila yang merungut dan berleter adalah Ketua Wanita Umno Malaysia, maka saya mahu mengambil kesempatan mengucapkan syabas kepada semua bloggers, ayuh kita menyumbang lagi kerana ternyata ianya begitu berkesan sehingga menganggu pemimpin sehebat dan seperkasa Rafidah!





Menurut Utusan Malaysia, Rafidah kononnya mendakwa bahawa parti-parti pembangkang "terpaksa" menggunakan internet kerana kononnya majlis-majlis ceramah pembangkang sudah tidak lagi mendapat sambutan. Dan kononnya lagi internet digunakan oleh pembangkang lantaran takut mahu mengkritik kerajaan secara terang-terangan kerana mahu mengelakkan disaman.

Rafidah perlu tahu ruangan internet sebenarnya adalah "extension" dari usaha rakyat Malaysia yang mahu menegak dan memperjuangkan kebenaran dan keadilan. Parti-parti pembangkang dan NGO terus-menerus menganjurkan ceramah dan himpunan di seluruh negara, itu tugas dan tanggungjawab serta medan mereka. Internet adalah lapangan baru, lalu ia juga perlu digunakan jika ia dapat membantu dan memberi manfaat kepada perjuangan yang besar ini.

Jika apa yang diusahakan ini "pure rubbish" belaka tak perlulah Rafidah melenting kerana "sampah" itu adatnya busuk, dan manusia ini benci kepada apa sahaja yang busuk-busuk. Hakikatnya bloggers kini menerima kunjungan dan bacaan dari ribuan malah ada yang mencecah ratusan ribu pengunjung, di "forward" pula kepada puluhan dan ratusan ribu yang lain, dan ada yang dicetak dan diedar pula. Sebenarnya apa yang dihasilkan bukan "pure rubbish" tetapi mendedahkan "pure rubbish" yang diusaha dan dilakukan oleh Rafidah dan suku sakat kroni dan rakan-rakannya.

Rakyat yang membaca dan melayari blog-blog ini medapat tahu apa yang tidak dapat mereka ketahui dari media arus perdana. Jika ianya "pure rubbish" sudah pasti tidak ada sesiapa yang berminat, namun yang nyatanya ia semakin hangat dan dicar-cari rakyat. Oleh itu bukan bloggers yang perlu bimbang dan cemas, yang perlu bimbang dan cemas adalah esiapa sahaja yang mengeluarkan bau busuk seakan "pure rubbish" itu. Kami tidak tetapi yang rakyat tahu melalui sumbangan kami, bahawa yang busuk laksana "pure rubbish" itu adalah BN dan orang seperti Rafidah.

Terima kasih Kak Pidah.

No comments: