Tuesday, January 29, 2008

Kerajaan BN pimpinan Dollah “lemah”: Tun Dr M

“Saya masih tidak bersetuju dengan beberapa dasar beliau (Dollah) terutama dalam membenarkan Malaysia tunduk mengikut kemahuan Singapura”, begitulah kenyataan terbaru bekas PM Tun Dr Mahathir. Tun membuat kenyataan tersebut dalam satu temuramah khas bersama wartawan asing sempena pelancaran buku beliau yang dijadulkan esok.





Kata beliau lagi kita (Malaysia) tidak lagi bebas sebagaimana dahulu terutama dalam menyatakan sikap terhadap isu-isu antarabangsa. Kenyataan ini merupakan tamparan hebat ke atas imej PM Dollah Badawi, seolah menggambarkan yang beliau gagal dalam isu-isu antarabangsa. Sememangnya isu-isu besar terutama di Palestin, Iraq dan Afghanistan seakan dibiarkan begitu sahaja walaupun kita memegang kerusi Pengerusi OIC.

Tun turut mengulas tentang pilihanraya umum yang bakal menjelang.
Katanya kerajaan “lemah” yang ada pada hari ini dijangka terus menang namun tidaklah dengan majority sebesar sebelum ini. Masannya sudah tiba bagi rakyat untuk memberikan “signal” kepada BN.

Apabila ditanya patutkah PM Dollah memberi laluan kepada pemimpin yang baru, kata Tun terpulanglah kepada beliau untuk memutuskan. Rakyat juga boleh membantu, dengan membuat keputusan (pada pilihan raya umum ini).

Perkembangan terbaru ini saya yakin makin mengusutkan lagi BN dan kepimpinan Dollah. Bayangkan apabila orang yang beliau gantikan tidak lagi memberikan keyakinan terhadap kepimpinan beliau, dan itu baru dalam tempoh tak sampai 5 tahun! Dulu kalau kita ingat Almarhum Tunku Abd Rahman pun pernah menyerang kerajaan Tun Dr M, tetapi Tun tidak menggantikan Tunku. Tunku digantikan oleh Tun Razak dan kemudiannya Tun Hussien dan kemudian baru Mahathir.

Oleh itu krisis keyakinan terhadap kepimpinan Dollah ini hendaklah terus didedahkan, semoga rakyat semuanya dapat sedar dan akhirnya bersama membawa perubahan demi kebaikkan Negara dalam pilihan raya akan datang.

No comments: