Tuesday, January 22, 2008

Kini giliran rakyat untuk bersuara

PAS sedang menjalankan "Program Jelajah Presiden" dimana rombongan pimpinan PAS diketuai sendiri Presiden dan Timbalannya akan menjelajah ke seluruh negeri-negeri di Malaysia bagi berjumpa rakyat selain memeriksa persiapan jentera pilihan raya PAS disetiap negeri. Setakat ini menurut laporan media, sambutan yang diterima sangat menggalakkan. Jika ianya tidak dilaporkan oleh akhbar berbahasa Melayu, akhbar berbahasa Inggeris ada memuatkannya. Dan jika tidak oleh kedua-dua, akhbar berbahasa Cina sudah pasti menyentuhnya.

Satu contoh apabila akhbar The Star baru-baru ini melaporkan program seumpama itu di Tumpat, Kelantan telah dibanjiri lebih 100,000 rakyat Kelantan, satu angka yang sungguh luarbiasa!

Terbaru adalah di Pahang dan Negeri Sembilan. Saya tertarik apabila wartawarn Utusan dari Kuantan, di dalam ruangan "Khabar dari Kuantan" turut melaporkan darihal program ini di sana. Beliau melaporkan bahawa suatu ceramah perdana anjuran PAS telah diadakan di Madrasah as Saadah, Jalan Gambang dekat Kuantan. Dan penceramahnya kata beliau terdiri dari Presiden dan Timbalan Presiden PAS, Ketua Penerangan dan Pesuruhjaya PAS negeri, Dato Tuan Ibrahim Tuan Man.

Cuba perhatikan apa yang beliau tulis:

Walaupun Umno Pahang yakin mampu mempertahankan kedudukan selesa mereka namun "perang" yang diisytiharkan Tuan Ibrahim dalam ucapannya mahu tidak mahu perlu diberi perhatian.

Dan beliau membuat suatu pemerhatian yang sangat penting dalam menganalisa kekukuhan daya perjuangan orang-orang PAS dengan menyebut:

Semangat juang para pemimpin dan pengikut setia PAS tidak dapat dinafikan apabila hujan yang turun agak lebat tidak langsung menganggu "mood" mereka untuk sama-sama menghayati amanat yang disampaikan.

Suasana "on the ground" atau peringkat akar umbi ternyata berbeza dengan apa yang cuba disampaikan oleh pimpinan Umno dan BN dari Putrajaya atau PWTC. Rata-rata pihak pembangkang seakan menerima suntikkan semangat dari rakyat kebanyakkan, ekoran pelbagai krisis dan kehimpitan hidup yang menimpa mereka tidak berjaya diselesaikan oleh parti pemerintah.

Mungkinkah suasana pilihan raya umum 1999 dahulu akan berulang dimana Kelantan dipertahankan dengan baik dan Terengganu rebah ketangan PAS? Atau mungkinkah ianya kali ini lebih baik dari itu. Segala-galanya terletak atas kemahuan rakyat kerana apabila parlimen dibubarkan, kuasa diserahkan kembali ketangan rakyat. Oleh itu jangan silap dan jangan terperangkap. Gunakanlah kuasa itu dengan sebaik-baiknya dengan menaikkan mereka yang layak dan menjauhkan diri dari mereka yang punah dan zalim.

No comments: