Saturday, January 26, 2008

Jangan kerana Feng Shui Dollah panggil pilihanraya bulan Mac

Semalam semasa ditemuramah oleh CNN di Daovs PM Dollah Badawi kononnya membayangkan akan memanggil pilihan raya awal. Beliau berkata adalah baik bagi kerajaannya untuk mendapatkan mandate dari rakyat bagi meneruskans egalan program pembangunan yang dirancangnya. Jika kita masih ingat semasa ditemuramah secara eksklusif oleh Anuar Zaini satu ketika dahulu Dollah pernah menyatakan bahwa beliau jika diumpamakan bagais eorang epmain bolasepak, baru sahaja masuk ke padang. Maksudnya belum “warm up” lagi, oleh itu beliau perlu sedikit masa, janganlah mengharapkan sesuatu yang terlalu cepat dari beliau.

Kini beliau sudah hampir ke “maghrib” penggalnya, bukan lagi peringkat “warm up”, masing-masing menunggu wisel penamat ditiupkan, tiba-tiba Dollah meminta “extra time” kerana program pembangunannya memerlukan masa dan tempuh yang lebih untuk dilihat keberkesannya.

Begitulah PM kita, apa nak dihairankan. Cumanya kita berharap, apa pun waktu pilihan Dollah, beliau seharusnya berani berhadapan dengan lawannya secara “gentleman”. Kalau mahu panggil pilihan raya awal sekalipun, biarlah semua pihak layak dan boleh bertanding mencabarnya. Janganlah panggil pilihan raya sedangkan Ketua Umum PKR Dato Seri Anwar Ibrahim, umpamanya tidak layak untuk bertanding!

Semasa ditemuramah CNN beliau menyatakan bahawa Anwar bukanlah faktor untuk beliau memanggil atau tidak pilihan raya. Baiklah kalau begitu panggil sahaja selepas April, biar Anwar layak. Jangan pukul dan serang beliau tetapi akhirnya tidak membenarkan beliau bertanding, itu bacul namanya.

Apa istimewanya Mac kalau nak disbanding dengan Mei 2008? Kecualilah Dollah mendengar nasihat pakar telek dan Feng Shui yang memang meramalkan bahawa sebaik-baik bulan untuk BN panggil pilhan raya adalah Mac, kerana bulan-bulan berikutnya dalam tahun “tikus” yang mendatang ini tidak baik buat BN.

Kalau Imam Hadhari dah dengar tukang telek dan Feng Shui, apa nak dikatakan, lawanlah sahaja bila tiba masnya nanti.

No comments: