Friday, February 10, 2006

Lahirnya pemimpin yang memusnahkan Islam

Apabila ada pihak-pihak tertentu marah kepada Sisters in Islam, marahnya itu bukan kerana cemburu atau mahu menafikan hak NGO itu untuk bersuara. Marahnya kerana Sisters in Islam bercakap berkenaan dengan Islam dalam keadaan yang sangat meragu dan mengelirukan.

Islam ini merupakan satu agama atau lebih tepat lagi Ad Din yang memiliki disiplin ilmu dan pengajian yang teratur. Pemahaman ilmu al Quran dan Hadis sebagaimana ilmu-ilmu lain tidak boleh diperolehi dengan sekadar membaca tanpa berguru atau menebuk dan mencungkil mana-mana yang dirasakan sesuai dan perlu untuk kegunaan dan kepentingan masing-masing.


Ayaan Hirsi Ali si biadap

Hatta agama Roman Katholik itu sekalipun, mereka yang berwibawa berhujah dan menghurai bab hukum dan peraturan agama mereka mestilah dikalangan ahli-ahlinya yang telah melalui turutan pengajian ilmu menurut disiplin yang mereka tetapkan.

Bab berhujah dan menghurai, memang siapa sahaja boleh namun samada ianya berwibawa ataupun tidak perlulah kita kaji latabelakang dan authority seseorang itu. Kalau agama bukan pakaiannya, amalan agama bukan amalan hidupnya, maka orang jenis ini memang boleh bercakap namun cakapnya itu tidak sekali-kali boleh mencerminkan agama anutannya kerana sesungguhnya ia sekadar beragama tetapi tidak beriman dengan aamanya itu.

Dalam BBC hari ini disiarkan kenyataan seorang ahli Parlimen kelahiran Somalia dari Belanda, Ayaan Hirsi Ali. Beliau yang kelahiran Somalia walaupun seorang Muslim tetapi mendakwa dirinya seorang DISSIDENT OF ISLAM ataupun grup penentang dalam Islam.

Beliau mempertahankan hak Jyllands Posten (akhbar Denmark) yang menerbitkan karikatur kontroversi Nabi Muhammad saw itu. Dan bukan sekadar itu beliau dengan megahnya berkata:

Today the open society is challenged by Islamism. Within Islam exists a hardline Islamist movement that rejects democratic freedoms and wants to destroy them.

Although the Prophet Muhammad did a lot of good things, his decree that homosexuals and apostates should be killed was incompatible with democracy

Hari ini masyarakat umum dicabar oleh Islamisma. Di dalam Islam itu sendiri hadir gerakan Islam hardline yang menolak kebebasan demokrasi dan malah mahu menghancurkannya.

Nabi Muhammad memang telah melakukan banyak kebaikan, walaubaaimanapun perintahnya yang mewajibkan homoseksula dan golongan murtad dibunuh adalah bertentangan dengan demokrasi.

Inilah masalahnya apabila yan dungu dan dangkal berkenaan Islam juga turut mahu bercakap berkenaan Islam. Orang seperti Ayaan ini akan diberi liputan yang meluas oleh dunia Barat kerana beliau dikira sebagai Muslim yang moderat.

Demikianlah juga halnya dengan Sisters in Islam dan mereka yang seumpamanya di sini.

Rasulullah saw lebih 1400 tahun lalu mengingatkan kita darihal golongan seumpama ini yang jika dibiarkan akan membinasakan ummah. Sabda Rasdulullah saw:

Apabila amanah dipersia-siakan maka tunggulah saat kebinasaan , tanya perawi hadis ini Ya Rasulullah, bagaimana dipersia-siakan amanah itu? Jawab Baginda, apabila sesuatu urusan yang penting itu diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kebinasaannya. (Riwayat Bukhari)

No comments: