Monday, February 13, 2006

Kerajaan Selangor Maju buat lawak

Sejak kebelakangan ini Selangor sering menjadi tumpuan. Bukan kerana kemajuannya tetapi lebih kerana hal-hal lain. Antara yang ketara adalah kelemahan dan ketidakcekapan pihak berkuasa tempatan atau PBT nya.

Baru-baru ini akhbar THE SUN mendedahkan masalah ini sehingga MB Khir Toyo dilapoprkan tidak berpuas hati dengan kerja-kerja yang dilakukan oleh pihak PBT di Selangor. Malah Khir dilaporkan berkata:

Yes, I'm not satisfied with the level of work of local authorities. That is why I'm taking over the local authorities portfolio in the state, Mohamad Khir said.

Menurut laporan kecuali Dewan Bandaraya Shah Alam, lain-lain PBT di Selangor telah gagal di dalam ujian yang dilakukan yang telah mengukur prestasi dan kecekapan mereka. Nama SELANGOR MAJU terpapar di sekeliling Bandar dan pekan namun PBT nya lemah dan berserabut dengan masalah.

Dalam kekalutan menghadapi masalah pengurusan PBT ini hari ini EXCO Selangor, Lim Thuang Seng membuat kenyataan yang saya kira mengalahkan lawak Senario. Kata beliau sebagaimana terbit dalam NST hari ini:

Exco members to go undercover. They will take photos for council action.

Kata beliau anggota EXCO Selangor akan meronda sekeliling kawasan PBT mengambil gambar longkang-lomgkang yang tersumbat, lopak-lopak di jalan dan lain-lain masalah untuk diserahkan kepada Presiden atau Yang Dipertua PBT untuk tindakan serta-merta.

Kata beliau rondaan tersebut akan dilakukan secara senyap-senyap dan menurut beliau ianya merupakan arahan MB Khir Toyo.

Takkanlah tak ada cara lain untuk menghadapi masalah ini. Jelas MB dan EXCO nya tidak yakin dan sudah mula mencurigai kemampuan mereka yang memimpin PBT di Selangor.

Kalau demikianlah halnya takkanlah sampai EXCO pula nak ditugaskan sebagai pengintip dengan kamera ke hulu ke hilir. Takkanlah tiada idea lain yang lebih bernas dan berkesan yang mampu dilahirkan oleh Khir dan EXCO nya, mewakili satu-satunya negeri maju di Malaysia itu?!

Come on lah Khir, jangan sampai Selangor jadi bahan ketawa seluruh negara.

No comments: