Friday, February 10, 2006

Demonstarsi terbesar umat Islam Malaysia

(Gambar-gambar ikhsan PERAKAN.NET)

Alhamdulillah demonstrasi selepas solat Jumaat tadi berjalan dalam keadaan aman dan lancar dengan kehadiran ribuan umat Islam.

Saya berkesempatan meluangkan masa berarak dengan sahabat-sahabat kita dari Masjid Kg. Baru menuju ke Wisma Denmark di Jalan Ampang, satu perjalanan yang agak jauh berjalan kaki akan tetapi penuh bermakna.



Sejurus perarakkan bermula, hujan mula turun rintik-rintik dan demikianlah renyai-renyai sehingga berakhir kira-kira jam 4.00 petang, namun sedikit pun tidak melunturkan semangat mereka yang megambikl bahagian. Malah hujan rahmat itu bagaikan membantu mendinginkan tubuh mereka yang hadir yang bersesak-sesak ramainya itu.



CNN melaporkan pada 0909 GMT sebentar tadi:

3,000 in Malaysia cartoon protest (3,000 hadiri bantahan terhadap kartun di Malaysia)

AP (Associated Press) pula:

Malaysia holds biggest anti cartoon protest (Malaysia menganjurkan bantahan terbesar anti kartun)

Menurut AP:

Thousands of Muslims marched on Friday in the countrys biggest demonstration against the caricatures, calling for the destruction of Denmark, Israel and the US.

Long live Islam. Destroy Denmark. Destroy Israel. Destroy George Bush. Destroy America, shouted some 3,000 protesters who marched in a steady rain to the Denmark Embassy from a nearby mosque.

Ribuan umat Islam berarak Jumaat ini dalam satu demonstarsi yang terbesar menentang penerbitan karikatur (dalam akhbar Denmark) serta mendesak dimusnahkan Denamrak, Israel dan Amerika.

Hidup Islam. Hancur Denmark. Hancur Israel. Hancur George Bush. Hancur Amerika, laung lebih 3,000 penunjuk perasaan yang telah berarak di dalam hujan dari sebuah masjid berdekatan (Masjid Kg. Baru) ke Kedutaan Denmark.

Perhimpunan terbesar rakyat Malaysia membantah tindakan biadap Denmark itu diketuai oleh Tuan Guru Haji Abd Hadi Awang. Sejurus tiba di Wisma Denmark, Tuan Guru, Ustaz Nasharuddin Mat Isa dan Datuk Kamaruddin Jaafar telah naik ke Kedutaan Denmark menyerahkan memorandum bantahan bagi pihak semua yang hadir.



Antara isi kandungan memorandum tersebut menuntut agar kerajaan Denmark memohon maaf secara terbuka di atas tindakan biadap akhbar negaranya itu.

Turut hadir dalam perarakan tersebut adalah pimpinan tertinggi PAS, pimpinan Parti Keadilan Rakyat, pimpinan NGO dan mahasisiwa. Antara mereka yang kelihatan hadir adalah Naib Presiden PAS Hj. Muhammad Sabu, Dr Badrul Amin Baharom dari PKR, Dato Paduka Hj Ibrahim Ali dari MTRK, YB Salahuddin Ayub dan Dr Lolo Dato Ghazali.

Pihak Polis telah mengawal keadaan dalam kedaan baik dan penuh toleran dan sejurus selesai mereka yang berkumpul telah bersurai dengan aman setelah mengaminkan doa dibacakan oleh bekas YDP Persatuan Ulamak Malaysia yang juga Ketua Penerangan PAS Ustaz Ahmad Awang.

Apa pun saya yakin perhimpunan ini telah memberikan isyarat kepada Copenhagen agar tidak memperkecil-kecilkan umat Islam Malaysia, walaupun kerajaan Malaysia mungkin tidak merestui tunjuk perasaan seumpama ini akan tetapi rakyatnya khasnya yang beragama Islam bersedia pada bila-bila masa untuk mempertahankan kekasih mereka Nabi Muhammad saw, dalam apa keadaan dan siatuasi sekalipun.

Sementara itu MALAYSIAKINI di dalam Newsflashnya melaporkan:

About 10,000 people gathered in front of the Danish Embassy in Kuala Lumpur today to protest against the demeaning caricatures of Prophet Mohammad published in a daily there last year.

(Kira-kira 10,000 hadir di hadapan Kedutaan Denmark di Kuala Lumpur hari ini membantah karikatur yang menghina Rasulullah saw yang disiarkan oleh akhbar harian negara itu tahun lalu)

Berikut gambar-gambar dari laman web tersebut:

No comments: