Wednesday, August 09, 2006

Perang Lubnan di Malaysia

Semasa di Hotel Perdana Kota Bharu beberapa minggu lalu bekas PM Tun Dr Mahathir Mohammad telah berkata:

Kalau nak jadi PM mestilah menjadi PM yang menguruskan negara kita untuk kebaikan rakyat dan negara bukannya untuk membantu nasib anak dan menantu kita.

Saya sayang kepada Umno dan saya mahu bersihkan Umno. Kita jangan berpakat untuk membuat perkara yang tidak baik.

Dan sebentar tadi saya sempat mengikuti siaran berita BBC yang melaporkan:

Malaysias former Prime Minister Mahathir Mohamad says he plans to produce evidence of corruption against the current government.

If convincing evidence emerges, it could be a heavy blow for Mr Abdullah, who is widely seen as one of the cleanest politicians of his generation.

Bekas PM Mahathir Mohamad mengatakan yang dia bercadang mengemukakan bukti perlakuan rasuah oleh kerajaan yang ada pada hari ini.

Sekiranya bukti-bukti yang meyakinkan muncul, ia pasti akan memberikan tamparan hebat kepada Abdullah, yang dianggap selama ini sebagai ahlli politik

Nampaknya siri serangan Tun kini sudah sampai ke peringkat mendedahkan pekung di dada para pemimpin negara. Mungkinkah pendedahan ini kelak bakal mencalarkan nama baik PM dan kerajaan atau bagaimana? Siapakah agaknya yang akan ditelanjangkan oleh Tun itu?

Memang wajar sekiranya Tun memiliki bukti maka beliau sebagai seorang warga Malaysia yang bertanggungjawab perlu mendedahkannnya serta membuat laporan resmi agar mereka yang tidak bertanggungjawab itu diseret sahaja ke mahkamah.

Kalau Tun yang sudah mencecah 81 tahun itupun berani berjuang membersihkan Umno yang dianggapnya kotor dan bermasalah ini, bagaimana pula dengan rakan-rakan ku yang lain yang masih bertenggek di dalam Umno?

No comments: