Wednesday, August 09, 2006

Mana satu yang betul ni?

Sebentar tadi dalam Buletin Utama TV3 CEO atau Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Scomi, Shah Hakim telah mengumumkan bahawa Scomi merupakan anggota konsortium yang membida projek monorail Pulau Pinang yang dijangka menelan belanja kira-kira RM1.1 billion.

Antara anggota konsortium tersebut disamping Scomi adalah MRCB dan Mahkota Technology.

Bermakna kiranya berjaya Scomi akan merupakan salah satu player penting dalam projek Mega di Pulau Mutiara ini.

Menurut BERNAMA:

This means that even if the MRCB consortium fails to win the project, Scomi Engineering could still supply the coaches to the winning bidder. Scomi Engineering has gained access to monorail technology via Mtrans Transportation System Sdn Bhd which it recently acquired. Mtrans specialises in manufacturing urban buses and monorail transportation system.

Asked when the results would be known, Shah Hakim said: I am not sure but I think the deadline for companies to submit their bids to EPU (Economic Planning Unit) is next month. We assume it will take three months to evaluate.

Ini bermakna walaupun jika Konsortium MRCB itu gagal di dalam bidanya, Scomi Engineering akan tetap dapat membekalkan gerabak kepada sesiapa sahaja yang memenangi bida ini. Scomi Engineering telah memperolehi akses teknologi monorail ini melalui syarikat Mtrans Transportation System Sdn Bhd, sebuah syarikat pengeluaran bas-bas bandaraya dan sistem pengangkutan monorail yang baru ia perolehi.

Apabila ditanya bilakah keputusan (bida) ini akan diketahui, Shah Hakim berkata: Saya tidak pasti tetaoi saya rasa tarikh akhir penyerahan bida kepada EPU adalah bulan hadapan. Kami anggap ianya akan mengambil masa sekitar tiga bulan untuk kerja-kerja penilaian.

Saya terkedu bila melihat dan membaca kenyataan ini. Baru beberapa hari lepas kita mendegar dan melihat dengan mata kepala kita masing-masing kenyataan Dollah Badawi di TV3. Dalam rancangan khas itu beliau ditemuramah Dato Annuar Zaini dan baba berkenaan Projek Monorail ini dibincangkan iaitu:

ANNUAR ZAINI: Jadi sepanjang menjadi Menteri Kewangan, belum ada satu tender kerajaan yang diperoleh syarikat dimiliki Kamaluddin?

ABDULLAH - Tidak ada sebarang apa yang dia buat itu sampai ke pengetahuan saya yang kerananya saya angguk ke apa. Tak ada langsung. Dan dia pun tidak mengurus secara langsung perniagaan sebab dia ada pengurusan. Dia pemegang saham besar, dia di atas. Dia buat gerakan lain seperti mengambil alih misalnya syarikat Singapura, Choon Hup yang ada 188 buah kapal untuk mengangkut arang batu di Indonesia. Dia ada kapal. Bukan tidak ada syarikat yang bagi dia kemudahan menjalankan satu perniagaan.

ANNUAR ZAINI: Ada yang kata projek monorel Pulau Pinang telah disimpan untuk Kamaluddin?

ABDULLAH: Hanya cakap. Siapa cakap macam itu. Itulah kadang-kadang its hard to be nice.

ANNUAR ZAINI: Mungkin sudah sampai masa untuk tidak menjadi terlalu baik atau gentle?

ABDULLAH - Saya bimbang juga takut kalau terlajak nanti, susah saya.

Dollah semacam menafikan, tetapi hari ini CEO Scomi confirm. Untuk rekod anak lelaki tunggal Dollah iaitu Kamaluddin Abdullah memiliki kepentingan di dalam Scomi.

Mungkin inilah yang membimbangkan Tun Dr Mahathir dan inilah yang cuba beliau bawa kepengetahuan rakyat jelata, sayang beliau dihalang.

No comments: