Thursday, October 06, 2005

Senarai tunggakan hutang kepada kerajaan Pusat

Baru-baru in saya menulis artikel bertajuk Negeri maju hutang tak bayar iaitu ulasan mengenai kenyataan Kementerian Kewangan danLaporan Ketua Audit Negara berkenaan hutang-hutang kerajaan-kerajaan negeri terhadap kerajaan Persekutuan.

Untuk tatapan semua berikut saya sertakan carta yang disediakan oleh sahabat saya di PERAKAN http://www.perakan.net/ yang dibuat berdasarkan maklumat dari BERNAMA:




Dari carta ini kita dapat perhatikan bahawa negeri Kelantan yang dikatakan mundur, tidak membangun dan berbagai lagi tohmahan yang negatif itu hanya jatuh ditangga ke 10 berbanding negeri-negeri lain yang diperintah BN dari sudut jumlah hutang yang tertunggak.

Itupun saya difahamkan sebahagian besar dari RM46.61 juta itu sebenarnya adalah hutang yang diwarisi dari kerajaan Umno pra 1990.

Jika kita perhatikan kita dapat lihat juga bahawa Selangor mempunyai jumlah hutang yang lebih 8 kali ganda dari Kelantan. Manakala Melaka yang saiznya lebih kecil dari Kelantan mempunyai tunggakan lebih RM29.58 juta dari Kelantan.

Kalau negeri bergelar maju tetapi berhutang RM377.33 juta, apalah sangat yang mahu dibanggakan. Mengapa MB Selangor tidak memaklumkan darihal jumlah tunggakan ini kepada rakyat semasa ghairah mengisytiharkan Selangor Negeri Maju 2005 pada bulan Ogos lalu? Kasihan rakyat Selangor negerinya maju tetapi penuh dengan hutang.

No comments: