Thursday, October 13, 2005

Harga naik tetapi rakyat bermanfaat?

Membaca akhbar tempatan pagi ini akhirnya akan mengejutkan kita dari buaian mimpi yang selama ini disenandungkan oleh pihak kerajaan. Ketika mengumumkan kenaikan harga minyak tak berapa lama dahulu, pihak kerajaan termasuklah PM bersungguh-sungguh meminta para peniaga agar tidak menaikkan harga barangan masing-masing.

Masih terngiang-ngiang di kepala saya kata-kata Pak Lah, bahawa biarlah kita senang dan susah bersama. Itu kata Pak Lah, hari ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengumumkan kadar siling baru untuk 23 barangan makanan bagi seluruh negara.



Barangan terlibat termasuklah ayam, daging, telur dan sayur-sayuran.

Akhbar THE STAR menyebut:

Food items such as eggs, white prawns and round cabbage will cost slightly more under ceiling prices the government has set in the run-up to the festive season

Barangan makanan seperti telur, udang,dan kobis bulat akan naik sedikit harganya di bawah harga siling baru yang ditetapkan oleh kerajaan menjelang musim perayaan ini.

Pendek kata harga barang rupa-rupanya terpaksa naik juga. Kobis naik 50 sen sekilo, telur naik sehingga 3 sen, dan bayangkan bila bahan-bahan mentah ini dah jadi bahan masak. Sudah pasti nasi goring, mee goring, roti telur dan lain-lain pakat akan naik belaka.

Apa jadi dengan seruan dan gesaan Pak Lah agar senang dan susah bersama?

Tiba-tiba menteri berkenaan dengan selamba boleh berkata sebagaimana dilaporkan oleh UTUSAN:

Harga yang ditetapkan kali ini dijangka memberi manfaat kepada pengguna kerana kebanyakannya sama dengan harga semasa yang terdapat di pasaran atau pun lebih rendah.

Peninglah nampaknya rakyat memikirkan hal ini, sementara itu duit dalam saku mereka sedar-sedar semakin mengecil.

No comments: