Tuesday, October 04, 2005

Negeri maju hutang tak bayar

Pada bulan Ogos lalu Selangor telah diisytiharkan sebagai Negeri Maju oleh Menteri Besarnya Khir Toyo. Kini hampir 2 bulan berlalu, anak-anak Selangor masih terpinga-pinga dan tertunggu-tunggu limpahan kemajuan yang tak jatuh-jatuh pun ke riba mereka.



Dalam akhbar NST hari ini Kementerian Kewangan memaklumkan bahawa usaha sedang dipertingkatkan untuk memungut hutang melebihi RM9 billion yang diberikan oleh kerajaan pusat kepada kerajaan-kerajaan negeri. Hutang ini termasuklah hutang yang diberikan kepada badan-badan berkanun negeri dan syarikat-syarikat milik kerajaan negeri.

Menurut laporan Ketua Audit Negara, tidak ada satu pun kerajaan neeri yang membayar ansuran hutangnya mengikut jadual, bermakna ada yang membayar namun tidak menepati jadual yang ditetapkan.

Tetapi yang lebih parah lagi terdapat kerajaan negeri yang langsung tidak membayar balik hutangnya sepanjang tahun lalu. Antaranya adalah Johor, Kedah, Pahang, Selangor, Terengganu dan Negri Sembilan.

Ya, kerajaan Selangor Negeri Maju, langsung tidak membayar sesen pun hutang mereka pada tahun lalu.

Sepanjang tahun 2004 sebanyak RM349.84 juta telah dibayar oleh kerajaan-kerajaan negeri yang berhutang (termasuk Kelantan) namun Selangor Negeri Maju tidak tersenarai! Maju-maju juga tapi hutang kenalah bayar.

No comments: