Sunday, October 16, 2005

Perubahan dalam PAS menggusarkan Umno

Sejak muktamar PAS yang lalu, barisan kepimpinan PAS yang baru kini sedang gigih berusaha membawa nafas baru dengan memberikan penekanan kepada dua pendekatan iaitu repackaging dan engagement (hubung jalin).

PAS mahu dilihat sebagai parti yang mampu dan layak mengambil-alih teraju kuasa dari Umno. PAS mahu menguna pakai kaedah dakwah yang boleh mendekatkannya lagi dengan masyarakat sehingga memungkinkan masyarakat Malaysia memahami dan menerimanya. Segala momokkan dan gambaran buruk terhadap PAS selama ini yang dijelmakan oleh kerja-kerja jahat musuh-mushnya mahu dikikis dan dilenyapkan.

Setakat ini PAS kelihatan serius dalam usaha menjayakan pendekatan ini. Bersungguh memperkenalkan satu alternatif terhadap hiburan umpamanya dengan menganjurkan konsert alternatif baru-baru ini di Kota Bharu sempena pengisytiharan Majlis Perbandaran KB Bandaraya Islam telah mendapat ulasan dan reaksi yang positif dari semua pihak samada dari kawan mahupun lawan.


KONSERT PAS BERMULA DENGAN SOLAT
KONSERT UMNO?

Mengadakan dialog dengan pihak polis contohnya, telah menonjolkan imej PAS sebagai parti keamanan, yang akur kepada undang-undang dan peraturan. Medekatkan diri dengan golongan artis melaui acara sukan bersama, berinteraksi dengan masyarakat pelbagai agama melalui majlis forum dan dialog, mendekati NGO termasuklah yang selama ini sangat vokal terhadap perjuangan PAS telah membina persepsi mesra rakyat, yang sudah pasti membawa banyak kesan positif terhadap parti itu.

Perubahan-perubahan seumpama ini apabila sahaja positif terhadap PAS maka suka tak suka ianya akan memberi kesan negative pula terhadap mushnya, iaitu Umno.

Dalam akhbar SUNDAY TIMES hari ini Abdul Razak Ahmad menulis sebuah ulasan berkenaan perkembangan ini.

Salah seorang Naib Presiden Umno (yang tinggal dua setelah seorang digugurkan kerana rasuah politik) Muhyiddin Yassin memberikan reaksi negative, kata beliau:

Pas has not changed in its basic objective (of a theocratic State). It is hypocrisy at the highest level.

PAS tidak mengubah objektif utamanya (iaitu pemebntukan sebuah negara teokratik). Ia sebenarnya hanyalah kepura-puraan tahap tertinggi.

Rekasi Muhyiddin ini memang dijangka kerana takkanlah beliau mahu memperakui pencapaian pasti musuhnya. Namu menurut Abdul Razak:

But beneath the scepticism lies some worry, because Pas is nothing if not determined to see its reinvention strategy through.

Sebenarnya disebalik pandangan dingin itu muncul kebimbangan, kerana PAS kelihatan begitu bersungguh-sungguh dalam menjayakan strateginya itu.

Malah tambah Razak lagi dalam hal ini seorang ahli parlimen BN berkata:

Quite a number in Umno are concerned, because they did not expect Pas to be this serious in wanting to change

Sebahagian mereka di dalam Umno sebenarnya bimbang, kerana mereka tidak menjangkakan yang PAS begitu serius dalam mahu membawa perubahan.

Cumanya para pemimpin Umno sudah pastilah akan menyembunyikan kebimbangan ini. Dan dalam bertindak demikian kadangkala ulasan yang mereka keluarkan lucu bunyinya dan jika tidak berhati-hati ianya akan memakan diri.

Umpamanya Ketua Penerangan Pemuda Umno Azimi Daim terpaksa berkata:

We are happy that Pas is finally saying that pop concerts, which it deemed un-Islamic in the past, are all right. It allows us to approach the electorate and tell them that Umno was right all along

Kami gembira yang PAS akhirnya terpaksa akur yang konsert pop yang mereka pernah cap sebagai tidak Islamik itu, sekarang ini sudah boleh. Ini membuka ruang bagi kami untuk memberitahu kepada para pengundi bahawa sesunggunya dalam hal ini Umno betul sejak dari awal-awal lagi.

Sebenarnya PAS terus menolak konsert yang tidak menzahirkan unsur-unsur ke Islaman. Yang mereka kemukakan baru-baru ini di KB adalah konsert alternatif yang jauh berbeza dari konsert pop anjuran Umno selama ini. Takkanlah itu pun Azimi tak nampak, atau pura-pura buat tak nampak. Mana ada konsert pop Umno dimulakan dengan solat berjemaah, diasingkan antara lelaki dan wanita, mana ada!

Ketua Umno Kelantan Annuar Musa pula dipetik sebagai berkata:

Pas can do, we can do better. We can now organise concerts in the kampung, because we dont want entertainment events in Kelantan ending up a Pas monopoly.

Apa yang PAS boleh buat, kita boleh buat lebih baik. Kita sedang menyusun untuk menganjurkan konsert di kampong-kampung kerana kita tidak mahu acara-acara hiburan hanya dibolot oleh PAS.


Bercanggah sungguh antara pandangan Azimi dan Annuar. Kenyataan Annuar pula menunjukkan yang konsert Umno sebelum ini tidak betul kerana itulah beliau berkata Umno boleh buat yang lebih baik dari yang PAS lakukan.

Berserabut juga nampaknya antara sesama Umno, dan dalam hal ini siapa yang berani mengatakan yang Umno sebenarnya tidak bimbang. Namun sebagaimana ulasan Razak sesungguhnya pergelutan sebenar antara Umno dan PAS pada tahun 2008 kelak adalah berhubung isu-isu periuk nasi rakyat, rasuah, ketelusan, kecekapan sistem pengagihan, ekonomi, pekerjaan dan pendidikan.

Dan jelas dalam isu-isu ini Umno semakin tenat dan teruji. Jika PAS dapat menonjolkan pula Kelantan sebagai sebuah model negeri yang telus dan cekap, pemipinnya bersih dan tidak rasuah, disamping melahirkan berbagai lagi acara-acara alternatif yang tidak bercanggah dengan Islam, Umno perlu bersedia untuk mengucap selamat jalan kepada takhta kuasa yang diribanya selaman ini.

No comments: